/ NOUTĂȚI / Ambasadori, Interviu

Sala de-acasă a învățătoarei Mihaela Gogu

Interviu din seria Povești ale Ambasadorilor Îndreptar Digital în sala de-acasă

Mihaela Gogu, învățătoare la clasa a III-a, la Școala Gimnazială Nicolae Stoleru, Baia, judeţul și ambasador Îndreptar Digital, ne povestește despre orele în sala de-acasă după prima săptămână de la suspendarea cursurilor alături de cei 25 de Buburuze digitale și părinții lor.

Cum a fost să faceți trecerea de la catedră (și poate uneori online) la lecții exclusiv online? Cum au reacționat elevii (ce le place și ce nu)?

Trecerea a fost destul de dificilă. Nu se pot compara activităţile din timpul când eram cu toţii, la şcoală, cu programul ştiut din orar, cu scopuri şi obiective delimitate precis, pentru fiecare lecţie, cu lecţiile online de acum, când trebuie să ne conectăm, la anumite ore din zi, uneori  fluctuante, respectând şi programul părinţilor (care unii dintre ei muncesc, au servicii). Lecţiile desfăşurate acum online, sunt mult mai dificil de realizat, din punctul de vedere al pregătirii cadrului didactic. Personal, a trebuit să mă familiarizez rapid cu modul de desfăşurare a unor lecţii online, să proiectez diferit conţinuturi informaţionale în aşa fel încât să poată fi înţelese şi asimilate de elevi de la distanţă, să creez mijloace didactice diverse, în format Word sau digital- jocuri în aplicaţia Wordwall, Quizizz, videoclipuri etc.

Elevii sunt extraordinar de încântaţi şi abia aşteaptă următoarea lecţie la distanţă. După ce s-au obișnuit cu noi noţiuni, ca ,,mail’’, ,,padlet’’, ,,platformă’’, ,,conexiune’’, ,,aplicaţia Zoom’’, ,,whiteboard’’ etc. şi şi-au format deprinderi digitale cu grad de noutate, sunt foarte atraşi de conţinutul informaţional al lecţiilor online.

Ce v-a motivat să continuați lecțiile la distanță?

Sunt motivată să continuu lecţiile la distanţă din dorinţa de a rămâne conectată cu elevii mei şi părinţii lor şi am în primul rând în vedere ideea că educaţia este cea care va putea schimba lumea şi care nu trebuie nicicum întreruptă. Sunt convinsă, însă, că vom ieşi cu toţii mult mai câştigaţi din experienţa acestor zile, când ne desfăşurăm activitatea didactică exclusiv online. Eu, ca profesor, deşi am fost şi sunt nevoită să mă adaptez din mers noului tip de învăţare, am deprins tehnicile desfăşurării demersurilor didactice pe platforme de învăţare la distanţă (Zoom) şi mă simt un creator de educaţie modernă, un facilitator de instruire nouă, pentru elevii mei.

Ce resurse / instrumente ați folosit și în funcție de ce le-ați ales?

Am folosit iniţial, în primele zile ale acestei ”vacanţe forţate” Facebook (avem grupul clasei, unde postez sarcinile de lucru, diverse teme, fişe create, linkuri, videoclipuri etc.), Facebook Messenger (elevii răspund cerinţelor date, ataşând fotografii cu temele din caiete şi cu alte teme creative, în care sunt atraşi); apoi e-mailul şi Padletul creat anume pentru postarea anumitor teme. Am utilizat apoi minunata aplicaţie Zoom, unde am desfăşurat deja activităţi online integrate.

Am ales gradual aceste resurse/ instrumente digitale, aplicând principiul didactic ,,învăţarea să se desfăşoare de la simplu la complex’’. Am dorit să îi adaptez pe elevi şi părinţi cu cele cu care erau deja familiarizaţi (Facebook, Facebook Messenger), apoi cu cele mai simplu de utilizat (e- mailul), trecând treptat la unele mai dificil de înţeles pentru ei (utilizarea Padletului), pentru ca, în final, să realizăm învăţarea digitală a utilizării platformei Zoom, care implică un set de reguli de respectat, pentru o accesare eficientă şi creativă.

Ce anume din experiența de până acum v-a ajutat în această perioadă (la nivel de pregătire, dar și de motivație)?

Ajutorul definitoriu pentru realizarea unor activităţi online dense, inedite, creative a constat fără niciun dubiu în experienţele de învăţare a utilizării tehnologiei digitalizate realizate în cadrul Programului Îndreptar Digital. Din 2017, de la programul de instruire desfăşurat la Suceava, am avut contact cu tehnici şi aplicaţii digitale diverse, foarte utile, în munca de predare – învăţare. Am utilizat cu elevii, de foarte multe ori, aplicaţii şi programe digitale din cele prezentate în cadrul cursului şi de mare folos mi-au fost resursele puse la dispoziţie, gratuit, pe platforma acestui proiect extraordinar. Am evoluat astfel foarte mult și m-am adaptat relativ repede la noile condiţii de învăţare. La fel şi elevii mei, care au multe competenţe digitale formate în utilizarea anumitor aplicaţii la clasă, în lecţii, dar şi în cadrul multor activităţi extraşcolare, dintre care proiectele eTwinning ocupă un loc de frunte.

Ca motivaţie mă ajută mult ideea că sunt un Ambasador al Programului Îndreptar Digital şi, din această postură, trebuie să încerc să evoluez cât mai mult în învăţarea, descoperirea şi utilizarea eficientă de noi tehnici de lucru moderne, în consens cu experienţele educative moderne din alte societăţi şi ţări. Ştiu că pot fi şi un creator de educaţie digitală. Creez diverse resurse digitale, în aplicaţii noi, testate de echipa Proiectului Îndreptar Digital, dar şi de colegii mei Ambasadori, pe care le postez pe grupul acestui proiect, pe grupurile cadrelor didactice, pe site-ul didactic.ro, bineînţeles în primul rând fiind folosite de către elevii din clasa şi din şcoala mea.

Ce v-a ajutat și ce provocări / probleme au apărut?

M-a ajutat mult faptul că, în urma deselor activităţi cu conţinut digital, efectuate anterior în clasă, la diferite lecţii şi momente din lecţii, părinţii au înţeles, în totalitate, faptul că telefonul / calculatorul / tableta le sunt necesare copiilor lor în scop educaţional, pentru a da plus de valoare actelor predării – învăţării – evaluării, pentru a trece de barierele predării tradiţionale şi a ieşi dintre pereţii sălii de clasă. Ca atare, toţi elevii mei dispun de aceste gadgeturi, majoritatea performante. De asemenea, am norocul de a avea un colectiv de părinţi foarte bun, unit, părinţi care acceptă noul în educaţie şi cu un nivel material mediu spre bun. În aceste zile, de exemplu, la orele stabilite de comun acord, sunt alături de copiii lor şi îi ajută la realizarea conexiunilor (au implicat pentru început şi pe alţi membri ai familiei – fraţi, surori, unchi, mătuşi). Îmi propun să desfăşor şedinţe cu părinţii, online, desigur, în care să ne comunicăm unii altora experienţele acestui mod de învăţare nou şi în care să facem propuneri pentru ridicarea standardelor.

Probleme au fost, desigur, la început. Unii elevi, puţini, au ”dispărut din peisaj” în primele zile, crezând că acest timp este doar pentru joc şi joacă. Au înţeles însă rapid, tot prin comunicarea online, pe Facebook Messenger şi e-mail care este rostul implicării şi eforturilor noastre comune, pentru a realiza frumoase experienţe de învăţare la distanţă. Probleme au fost şi cu înţelegerea respectării paşilor de urmat pentru accesarea padletului şi mai ales pentru conectarea la Zoom. Cu răbdare şi disponibilitate, s-au rezolvat, rând pe rând.

Cum arată o zi de școală zilele acestea (ore, pauze, momente de relaxare)? Care este salutul de dimineață? ?

De regulă, avem două sesiuni de instruire, pe Zoom, după-amiază. Planific şi desfăşor activităţi integrate, de exemplu am integrat domeniile Comunicare în Limba Română, Ştiinţe, Educaţie civică şi Arte Vizuale și Abilități Practice (AVAP), în cadrul temei la Limba și Literatura Română ,,Max, Duc şi nava cosmică’, după Walt Disney. Am aprofundat acest text literar narativ în exerciţii diverse, elevii având fiecare fişa cu Harta textului transmisă anterior prin Messenger, pe care am completat- o în timpul lecţiei online. Apoi am reluat informaţii din text referitoare la Spaţiul Cosmic. Am consolidat cunoştinţe la Ştiinţe, despre aselenizare, despre primii astronauţi – Neil Armstrong, despre românul Dumitru Prunariu, despre programul strict urmat în pregătirea pentru o expediţie în Cosmos. Copiii au evidenţiat valorile morale necesare astronauţilor (noţiuni de la Educaţie civică), lecţia încheindu-se relaxant, cu elementul surpriză de la AVAP, când elevii au avut de completat un material (primit anterior tot pe Messenger) cu o reţetă de prăjitură surprinzătoare pentru un astronaut, realizându-i şi desenul, în mod estetic și creativ.

A urmat pauza de 10 minute, apoi am reluat a doua sesiune, în care am integrat domeniile Matematică, AVAP, Joc şi mişcare. Tema a fost ,,Figuri geometrice plane. Poligoane. Perimetrul’’. Elevii au lucrat pe fişele trimise anterior, dar şi pe caiete, desenând figuri geometrice diverse, la indicaţia şi după modelul prezentat de mine, am lucrat în acelaşi timp cu ei. Au avut sarcini diverse, de desenat, respecând măsura unor laturi, poziţia lor etc. Apoi au realizat, utilizând opţiunea Whiteboard, unghiuri şi poligoane cu diverse laturi, pe care le-au şi colorat. Le-am prezentat, prin opţiunea File, diverse poligoane, iar ei au calculat perimetrele. Activitatea s-a încheiat prin cântarea unor cântece şi realizarea unor mișcări indicate de versuri.

Salutul nostru este ”Bine v-am regăsit, dragi Buburuze digitale!”, iar la final, spunem în cor, cu toţii ”Totul va fi bine! Pe mâine!”

Care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, 3 avantaje ale predării online? Dar 3 dezavantaje sau lucruri care vă lipsesc?

Avantaje: elevii sunt mult mai atenţi, lucrează individual cu interes sporit, ştiind că sunt văzuţi / auziţi de alte persoane;  ne formăm competenţe noi de lucru online, dezvoltându-ne la nivelul personalităţilor. Chiar dacă pe repede înainte, s-a dezvoltat un nou mod de învăţare, modern, care a presupus crearea unor resurse utile şi pentru viitor, clasele digitale şi platformele aferente.

Dezavantaje: sesiunile de lucru presupun foarte mult timp alocat din partea cadrelor didactice; acestea trebuie să creeze scenarii didactice minuţios pregătite, atractive, inedite, fără ,,timpi morţi’’; trebuie căutate sau create materiale care se pretează, unele trebuie transmise elevilor; temele de acasă pe care elevii le transmit tot online sunt trimise în cascadă ori abrupt’, cadrul didactic fiind nevoit să stea conectat online pe tot parcursul zilei, pentru a trimite feedbackuri rapide tuturor. Fiind învăţătoare, şi se ştie că învăţătoarele sunt un fel de a doua mamă pentru copii, îmi lipseşte comuniunea, apropierea caldă cu elevii mei, cu zâmbetele lor şi cu unele discuţii prelungite, alunecări în diverse subiecte de viaţă (în sesiunea online nu prea ne permitem să deviem de la firul lecţiei propus).

În acest proces, cum ați comunicat părinților pentru a primi sprijinul lor și cum li s-a părut propunerea de a muta lecțiile, pe cât posibil, în online?

După cum am mai menţionat, avem grupul clasei, creat demult, prin care discut cu părinţii elevilor mei. Utilizăm şi Facebook Messenger, e-mailul şi telefonul, desigur. Colectivul de părinţi al clasei mele este extraordinar de deschis noilor experienţe de învăţare, în cei 4 ani de când ne cunoaştem i-am implicat în foarte multe activităţi extraşcolare şi proiecte educaţionale. În cadrul unui proiect eco, datorită implicării lor, cu suport digital, am obţinut Trofeul şi Premiul I naţional. Ei sunt deja părinţii digitali de la Baia şi se mândresc, în comunitate, cu această titulatură, pentru că din 2017 îi ajută pe copii la realizarea diverselor teme şi mini-proiecte date acasă, îi înregistrează, îi fotografiază, îmi trimit uneori aceste rezultate ale muncii lor comune. Părinţii au întâmpinat cu mare deschidere şi curiozitate propunerea de a desfăşura lecţiile în online. La prima lecţie i-am invitat şi pe ei şi eram emoţionaţi cu toţii. Unii dintre ei fac eforturi de a fi prezenţi, în ziua şi la ora comunicată, lângă copii, pentru a se asigura că reuşesc să se conecteze.

Cum țineți legătura cu cei care nu au acces la tehnologie? (dacă este cazul)

Nu mai este cazul, acum, toţi elevii au acces la tehnologie şi dispun de mijloacele necesare.

Ce vă propuneți să faceți în următoarea perioadă?

Îmi propun să proiectez noi sesiuni de lucru inedite, atractive, cu grad de noutate pentru elevi, respectând însă programa şcolară şi indicaţiile date, de a consolida şi aprofunda seturi de cunoştinţe şi competenţe pe care elevii le deţin. Pentru aceasta, mă voi informa zilnic, despre moduri de lucru eficiente, de pe grupul Îndreptar Digital, unde colegii postează multe materiale care ilustrează experienţele lor de învăţare în online. Voi  participa inclusiv la webinariile desfăşurate în online.

Dacă ați avut vreun moment amuzant, distractiv, vreun proiect inedit pe care vreți să îl împărtășiți.

Momentul primei conexiuni cu Zoom a fost tare haios. Am invitat şi părinţii să vadă despre ce este vorba. Eram foarte emoţionaţi cu toţii, învăţătoare, elevi, părinţi… La începutul lecţiei răspundeau la cerinţe părinţii în locul copiilor… Erau tare simpatici, nevinovaţi… Am râs mult, cu toţii.

Probabil petreceți foarte mult timp online pentru a vă planifica lecțiile și a căuta resurse. Cum aveți grijă să aveți și timp liber pentru dumneavoastră?

Da, aşa este, petrec foarte mult timp online, pentru pregătirea şi desfăşurarea lecţiilor. În aceste prime zile nu am prea avut foarte mult timp liber pentru mine. Sunt sigură că de acum înainte vor interveni experienţa şi siguranţa în utilizarea noului mod de lucru şi voi fi mai relaxată. Probabil în weekend voi petrece puţin timp liber şi pentru mine…

Un gând pentru învățători și profesori.

Orice întâlnire cu Noul presupune efort, implicare, greşeli şi repararea acestora, toate acestea ducând la PROGRES.

Dragi învăţători şi profesori ce vă implicaţi, cu mintea, trupul şi sufletul în abordări noi ale educaţiei, exclusiv în online, doar din drag pentru elevii voştri şi din vocaţie, în aceste zile nefaste pentru întreaga lume ŞI VOI SUNTEŢI NIŞTE EROI!!!

Alte articole

Codare încă din clasele primare

Interviu: doamna învățătoare Didina Botgros, Școala Gimnazială Sfânta Varvara, Aninoasa, Hunedoara Doamna învățătoare Didina Botgros a transformat utilizarea tehnologiei digitale într-o rutină în clasa domniei

Sala de-acasă a învățătoarei Rodica Dinescu

Povești ale Ambasadorilor Îndreptar Digital în sala de-acasă Rodica Dinescu, învățător la Școala Gimnazială Ion Minulescu Pitești și ambasador Îndreptar Digital, ne aduce experiența din