De ce Îndreptar Digital

Orice părere am avea despre accesul la tehnologii la copii de vârstă pre-școlară sau de școală primară, realitatea este că acest lucru se întâmplă deja și se întâmplă pe scară mare. La intrarea în clasa 0 din ce în ce mai mulți copii au deja obiceiuri solide de utilizare a telefoanelor mobile, tabletelor sau calculatoarelor, iar mulți dintre ei au deja activitate pe internet, uneori chiar pe rețele sociale, cu sau fără acordul părinților.

Noi credem că această realitate poate fi transformată în avantaj educațional și că poate sprijini inclusiv activitatea învățătorului, care poate transforma interesul și curiozitatea elevilor pentru tehnologii mobile și digitale în act de învățare activă și critică.

Cu sprijinul Google.org, prin Fundația Tides, am creat un program “altfel” pentru învățători care vor să își ajute elevii să transforme acest obicei într-o oportunitate de învățare. La fel de important, utilizarea tehnologiilor digitale mobile cu scopul de a fixa informații va duce, în timp, la consolidarea percepției că telefonul mobil nu este doar pentru „distracție”, ci poate fi un mijloc de dezvoltare personală. Dacă achiziționează acest reflex al telefonului ca instrument de lucru încă din clasele primare, ne așteptăm ca în viața adultă să aibă o conduită critică și responsabilă în utilizarea tehnologiei digitale mobile.

Concret, ce facem în cadrul programului: 

1. Sesiuni de instruire pentru învățători

Creăm pentru elevii noștri oportunități prin care ei să învețe activ, să descopere mai degrabă decât să memoreze, să își utilizeze curiozitatea naturală mai degrabă decât să li se spună ce au de făcut. De ce am presupune că oricine altcineva, și mai ales învățătorii, învață altfel?

De aceea, am creat un program care este mai mult decât o simplă sesiune de instruire și care ajută învățătorii să învețe activ și, mai ales, le oferă suport în a aplica aceste metode la clasă, ajutându-i să vadă rezultatele acolo unde contează, în elevii lor.

În primul an de program am fost în 13 județeși ne-am întâlnit cu aproape 500 de învățători entuziaști. Trainingul are 18 ore de instruire bazată pe descoperire și metode active de învățare despre instrumente online care pot fi folosite la clasă, securitate digitală pe înțelesul tuturor și cum poți folosi instrumente educaționale atât de simple ca YouTube.

Feedback-ul primit ne-a convins că trainingul propus de noi este util, iar feedbacku-ul primit de la elevii lor (odată ajunși în sălile de curs) ne-a confirmat că telefonul mobil poate fi un foarte bun partener de învățare.

2. Exerciții și metodologii de aplicare a exercițiilor

În secțiunea Resursedin site-ul Îndreptar Digital veți găsi o colecție de exerciții, bazate pe utilizarea unor aplicații mobile (toate aceste aplicații sunt disponibile gratuit). Parte dintre exerciții sunt inspirate chiar din manualele pe care le folosiți la clasă. Vă propunem deci să încercați o nouă abordare pentru exercițiile pe care deja le faceți.

Fișele de exerciții sunt detaliate, iar acolo unde simțiți nevoia de sprijin, suntem la un e-mail distanță pentru a veni în sprijinul dumneavoastră (contact@indreptardigital.ro). Pentru fiecare două exerciții implementate, Asociația Techsoup vă va emite adeverință de implicare în program. Pentru aceasta, va trebui să completați în contul dumneavoastră, în secțiunea Activități, un formular pentru fiecare dintre exercițiile aplicate la clasă.

3. Siguranța și responsabilitatea elevilor în mediul online

Tehnologiile digitale mobile și internetul vin la pachet cu o serie de provocări pentru care elevii trebuie să fie pregătiți. Așa cum vă doriți ca elevii să ajungă acasă în siguranță după orele de curs și îi învățați cum să fie în siguranță în spațiul public, la fel trebuie să îi ajutăm să fie în siguranță în mediul virtual.

Comportamentul responsabil și spiritul critic în fața conținuturilor on-linese exersează și se deprind precum orice alt tip de comportament. Știm că este o sarcină în plus pentru dumneavoastră, tocmai de aceea vă sprijinim cu o serie de materiale explicative și exerciții pe care le regăsiți în secțiunea Resurse.

4.Proiecte comunitare  

Ne dorim ca elevii de azi să fie adulții de mâine cu reflexul binelui, al solidarității și al responsabilității față de comunitatea în care trăiesc. De aceea, prețuim fiecare învățător care alege să își implice elevii în proiecte care ies din sălile de clasă și care leagă locuri și oameni în activități comunitare.

Dacă decideți să organizați un proiect comunitar (în orice domeniu: social, ecologic, de celebrare a comunității etc) și aveți de nevoie de sprijinul nostru, vă rugăm să ne scrieți pe adresa contact@indreptardigital.ro. Vă putem sprijini cu acțiuni de promovare, sfaturi cu privire la instrumentele digitale optime pentru comunicare cauzei dumneavoastră și, bineînțeles, cu mult entuziasm.

Cine se poate înscrie în program

  • Orice învățător care dorește să includă tehnologia și abilitățile digitale mai mult în coordonarea procesului de învățare al elevilor se poate alătura comunității online de pe îndreptardigital.ro
  • În localitățile unde ajungem și organizăm sesiuni de instruire, se poate înscrie orice învățător din județ sau județe limitrofe. Au prioritate învățătorii din mediul rural sau semi-urban. Sesiunile sunt gratuite și acoperim cheltuielile de cazare și transport în limita a 80km pentru 30 de învățători în fiecare sesiune.

Din 2010, Asociația Techsoup creează și oferă resurse IT și experiențe de învățare a tehnologiei pentru organizații nonprofit, tineri și profesori. Credem că tehnologia poate să contribuie la dezvoltarea unei societăți deschise și democratice, de aceea ne-am propus să facem tehnologia accesibilă și familiară celor ce contribuie la schimbarea socială în România.

Asociația Techsoup facilitează accesul la soluții software, cloud și traininguri de tehnologie pentru peste 2.300 de organizații non-profit; ajută anual 2.500 de elevi de liceu să își crească potențialul prin învățare practică de tehnologie și promovează excelența în educația computer science împreună cu profesori de informatică din 8 județe.

Mai multe despre misiunea organizației și proiectele noastre pe www.asociatiatechsoup.ro

Irina Zamfirescu

Manager program

Irina Zamfirescu are 12 ani de experiență în crearea și coordonarea de programe nonprofit. Predă la Facultatea de Sociologie a Universității din București, unde își dă doctoratul în locuire socială. Irina a absolvit Facultatea de Filosofie a Universității din București.

Ioana Popa

Storyteller

Activitatea profesională a Ioanei Popa este strâns legata de organizații nonprofit, design și povești bine scrise. Ioana a absolvit Facultatea de Jurnalism a Universității din București și lucrează în mediul nonprofit de peste 12 ani, fie ca membru și fondator al echipei Centrului de Resurse pentru Participare Publică, fie în roluri de consultant pentru diferite organizații naționale și internaționale.

Elena Coman

Director de programe

Elena Coman a creat, coordonat sau comunicat programe nonprofit de peste 15 ani, în special în zona educației sau a relației din tehnologie și educație. Cea mai importantă școală absolvită pentru Elena este liceul pedagogic, care a fost temelia pasiunii ei pentru educație.

Ana Stamatescu

Digital Education Coordinator

Ana se dedică de peste 5 ani programelor și inițiativelor de educație digitală pentru copii și tineri implementate de organizații nonprofit. Absolventă a Facultății de Automatică și Calculatoare a Universității Politehnica din București și-a continuat studiile universitare printr-un master în cadrul Academiei de Studii Economice.