/ Exerciții
Nume material

Exploratori ai naturii

Pentru:
Durată:
Necesar:
Tip material:

OBIECTIVELE EXERCIȚIULUI:

  • Observarea comportamentelor și identificarea unor elemente de rutină la animalele aflate în sălbăticie/captivitate;
  • Deprinderea tehnicilor de observare: exersarea unor metode care dezvoltă răbdarea și rigoarea;
  • Familiarizarea cu principiile din sfera drepturilor animalelor și dezvoltarea responsabilității față de animale.

ETAPELE EXERCIȚIULUI:

  • Discuție despre drepturile animalelor, despre animale care trăiesc în captivitate și animale domestice și despre posbilitatea montării camerelor video care transmit în direct ce fac animalele, fără a le tulbura comportamentul;
  • Discuții despre metoda observației;
  • Împărțirea intervalelor orare pentru fiecare dintre elevii;
  • Perioada de observare și completarea fișei de observație;
  • Centralizarea și prezentarea concluziilor exercițiului.

DISCUȚII DESPRE ANIMALE (științele naturii):

  • În funcție de vârsta elevilor, înainte de acest exercițiu ar fi utile prezentarea unor elemente cu privire la animale – animale domestice și sălbatice, despre responsabilitatea noastră cu privire la animalele din propriile gospodării și, poate, despre impactul modificărilor climatice asupra vieții animalelor sălbatice;
  • O discuție despre comportament și activități de rutină: ar fi utilă o discuție despre programul lor zilnic și să identificați împreună că există un fel de program pentru fiecare dintre noi. La fel se întâmplă și în cazul animalelor – există anumite acțiuni pe care le fac zi de zi. În acest fel îi pregătiți pentru metoda observației care asumă o activitate relativ monotonă, dar care îi ajută să înțeleagă și să se apropie de animale.

DISCUȚIE DESPRE METODA OBSERVAȚIEI:

  • Metoda observației presupune multă răbdare și atenție. Pentru a identifica comportamente tipice pentru animale/păsări, este nevoie să observăm pe o perioadă îndelungată anumite comportamente de rutină;
  • În cadrul notițelor, la nivelul claselor primare, este important ca elevii să își noteze: acele lucruri care par a fi constante în comportamentul studiat; acele lucruri care par neobișnuite/atrag atenția elevilor.

ÎMPĂRȚIREA SARCINILOR:

Sarcina elevilor va fi să observe zilnic comportamentul animalului pe care îl alegeți și să noteze într-o fișă de observații ce face animalul în intervalul monitorizat de ei. În mod ideal, veți stabili împreună cu elevii:

  • Câte minute să observe zilnic comportamentul animalului (recomandarea noastră este să o facă pentru minim cinci minute);
  • Atribuirea intervalului pentru fiecare dintre elevii.

ATENȚIE: este necesar accesul la internet, astfel că asigurați-vă că elevii au acces la internet in intervalul stabilit.

Propunerea noastră pentru fișa de observație este la finalul acestui exercițiu. După finalizarea perioadei stabilite de observare (și după completarea fișei de observație), ar trebui să existe o oră pentru concluzii. În mod ideal, dumneavoastră veți face o sinteză a tuturor fișelor de observație pentru a compune o zi din viața animalului monitorizat. Puteți gândi o activitate interactivă prin care dumneavoastră să împărțiți pe sectoare de timp ziua și elevii să povestească ce au observat în acea perioadă. La final, ați construit cu toții o zi tipică din viața animalului observat.

Pentru elevii din clasele cele mai mici, acest exercițiu poate fi făcut și în clasă, la videopriector: proiectați zilnic cinci minute transmisiunea live. Elevii își vor nota/desena ce face animalul. La finalul perioadei de observare, construiți cu toții viața animăluțului monitorizat în acel interval.

Sugestie: acest exercițiu poate fi o introducere pentru exercițiul Timpul de zi cu zi din manualul de Dezvoltare personală, clasa a II-a.

SELECTAREA TRANSMISIUNII LIVE:

Există două surse majore de unde vă puteți selecta transmisiunea live pe care să o dați spre observare elevilor dumneavoastră: Youtube Live sau www.explore.org.

Youtube

  • Dacă sunteți lângă calculator sau laptop, tastați în browserul dumneavoastră www.youtube.com. Daca sunteți pe telefon deschideți aplicația Youtube. Apoi în bara de căutare (Search) tastați cuvântul „live”. Primul rezultat generat va fi secțiunea LIVE – vedeți imaginea de mai jos. Apăsați pe această secțiune.

  • Mergeți în partea de jos a paginii, unde veți găsi categoria Animals.
  • Pentru a găsi acele pagini care redau transmisiuni live, trebuie să urmăriți paginile marcate cu LIVECAM. În bara de search puteți tasta numele animalului pe care doriți să-l alegeți pentru elevii dumneavoastră (având în vedere că în România există relativ puține astfel de camere, vă sfătuim să căutați folosind cuvinte în limba engleză):
  • După ce ați găsit o pagină care vi se pare intersantă, dați click. Pentru a transmite elevilor linkul unde se află transmisiunea, copiați linkul din brower și copiați într-un mesaj către elevi (puteți face asta într-un mail, pe whatsapp, pe facebook etc. Dacă nu comunicați direct cu elevii, puteți să transmiteți linkul către părinți). Recomandăm să verificați zilnic dacă pagina transmite live (unele camere transmit în reprize, nu 24 de ore), la fel cum este important să fie pe același fus orar, altfel riscând ca elevii să monitorizeze pe perioada nopții transmisiunea, lucru care îi va împiedica să completeze fișa de observație.
    EXPLORE.ORGWebsiteu-ul www.explore.org este dedicat pentru transmisiuni live din diferite habitate și cu diferite animale.
  • Intrați pe website-ul www.explore.org . În prima pagină veți avea opțiunea de a selecta habitatul/animalul pe care doriți ca elevii dumneavoastră să-l observe. Selectați subiectul care vi se pare potrivit/interesant pentru elevii dumneavoastră (puteți încerca chiar să stabiliți împreună cu elevii ce animal/pasăre li se pare interesant de urmărit):

  • După ce selectați animalul pe care doriți să îl selectați, vi se vor deshide mai multe opțiuni. Din nou, va trebui să selectați animalul dintr-o listă. Apoi vi se va deschide pagina cu transmisiunea live:

 

FIȘĂ DE LUCRU ELEV

Mai jos este propunerea noastră pentru fișa de observare. Interval: ar trebui notat intervalul alocat respectivului elev; data: ziua în care a notat; acțiunea: ce face animalul (doarme, se joacă cu un alt animal, mănâncă etc; pentru elevii care încă nu știu să scrie, puteți să stabiliți împreună simboluri de desenat pentru diferite activități); observații: dacă elevii observă ceva inedit, ceva ce le-a plăcut etc. Fișa este doar orientativă, dumneavoastră putând să o refaceți așa cum credeți că se potrivește elevilor dumneavoastră.