/ Exerciții
Nume material

Photovoice – civism prin fotografie

Pentru:
Durată:
Necesar:
Tip material:

OBIECTIVELE EXERCIȚIULUI:

  • 1. Folosirea fotografiei ca mijloc de exprimare a mesajelor (emoțional, informare, conștientizare etc);
  • 2. O reinterpretare a spațiului cotidian – a contextelor în care elevii își desfășoară activitățile de zi cu zi;
  • 3. Este o modalitate creativă și distractivă de documentare – ușor de adaptat la nivelul de învățare ale elevilor;

ETAPELE EXERCIȚIULUI

1. CUM PUTEM EXPLICA ELEVILOR CE ESTE PHOTOVOICE?

Este o metodă de a spune povești pentru grupuri mai degrabă dezavantajate (minorități etnice, persoane defavorizate social) – persoane care au dificultăți de scriere, dar care vor să transmită un mesaj; 
Pentru elevi poate o metodă distractivă de a fi atenți la mediul din jurul/de a se conecta la comunitate sau familie:

  • Discuție despre fotografie: când fac ei poze? dacă se uită la fotografiile pe care le-au făcut acum jumătate de an, de exemplu? S-au uitat pe fotografiile părinților/bunicilor lor? Cum li s-au părut față de fotografiile pe care ei le fac cu telefonul?
  • O fotografie spune același lucu? Exercițiu cu elevii: arătați-le o fotografie care să reprezinte o situație – întrebați-i “ce credeți că a vrut să fotografieze autorul?” (exercițiul ar trebui făcut în scris pentru a nu se influența unul pe celălalt și pentru a nu le limita creativitatea). Rugați-i să citească în clasă care cred ei că este povestea fotografiei. Așa elevii vor înțelege că o fotografie poate însemna foarte multe lucruri, în funcție de amintirile și de imaginația fiecăruia dintre noi. Spre exemplu, dacă le arătați o fotografie care arată un copil în fața unui raft de oale. După ce veți afla răspunsurile elevilor, le mai puteți da dumneavoastră alternative: 1. Copilul își ajută părinții în bucătărie la gătit; 2. Copilul se joacă cu obiectele de gătit; 3. Copilul face ordine în rafturile din bucătărie. În funcție de experiențele fiecăruia, putem identifica semnificații diferite ale fotografiilor.
  • Introduceți-i în exercițiul de clasă: În funcție de varianta aleasă:
    • Refacerea unor poze pe care părinții lor/bunicii le-au făcut când erau tineri: este prilej de a povesti cu părinții despre tinerețea/copilăria lor.
    • Poză într-un loc public important pentru ei: vom avea la finalul exercițiului o hartă a orașului/satului în funcție de interesele/preferințele lor.

2. PREGĂTIREA EXERCIȚIULUI

Aspectele tehnice: trebuie să vă asigurați că toți elevii știu să facă poze cu telefonul. De asemenea, rugați-i să se asigure că:

  • Au spațiu în telefon: ulterior fotografiei, să se uite dacă aceasta a rămas salvată.
  • Lentila este curată: calitatea pozei poate afectată de eventuale pete.
  • Explicați-le că pot face mai multe fotografii, să aleagă dintre ele pe aceea pe care o consideră cea mai potrivită pentru exercițiu.

Pentru tema 1: Refacerea unor poze pe care părinții lor/bunicii le-au făcut când erau tineri: este prilej de a povesti cu părinții despre tinerețea/copilăria lor:

  • Să ceară părinților/bunicilor/vecinilor să le arate pozele care le stârnesc amintiri plăcute și sa le povestească de ce au ales acea fotografie (sfătuiți-i să nu aleagă poze de la nunta părinților, de exemplu, care este greu de replicat – în mod ideal, dacă părinți au poze din copilărie, să fie poze dintr-o perioadă apropiată ca vârstă);
  • Să recreeze cu cât mai mult detalii cu putință respectiva fotografie: spațiul (dacă este în oraș/sat, să meargă în același loc), hainele (bineînțeles, în limite rezonabile și ce au la îndemână în garderobă);
  • Să roage pe cineva din familie/prieteni sa le facă fotografia.
  • Să verifice înainte de a părăsi acel loc că le place fotografia.
  • Rugați-i să scrie în maxim 3 propoziții de ce au ales acea fotografie;
  • Elevii ar trebui să facă o poză cu telefonul și la poza părinților/bunicilor, pentru a arăta la finalul proiectului ambele poze.

Pentru tema 2: Poză într-un loc public important pentru ei: vor avea la finalul exercițiului o hartă a orașului în funcție de interesele/preferințele lor.

  • Explicați-le ce înseamnă „loc public” – în afara spațiului locuinței lor sau a locuinței prietenilor/rudelor (poate este un moment bun pentru o discuție despre spațiu public/spațiu privat) – pe un trotuar, într-o instituție publică, într-un magazin
  • Nu este necesar ca ei să apară în poză, însă dacă de exemplu discutăm despre un loc în care lor le place să se dea cu bicicleta, ar indicat să apară ei în fotografie, în acel loc, pe bicicletă.
  • Să verifice înainte de a părăsi acel loc că le place fotografia.
  • Să scrie maxim trei propoziții despre de ce este important pentru ei acel loc. Textul poate scris pe o hârtie, de mână. Propozițiile vor fi citite la clasă, în momentul prezentării.

IMPORTANT:  locul ales nu trebuie să fie neapărat un loc în care să le placă să facă ceva, ci poate fi și un loc despre o amintire importantă pentru ei.

3. PREZENTAREA PROIECTELOR

Soluții tehnice pentru ca elevii să vă transmită fotografiile: e-mail/whatsapp/ chat facebook/ conectarea telefoanelor la calculatoarele școlii și salvarea pozelor;

În mod ideal: lucrările elevilor să fie printate și realizată o expoziție în școală (textele scrise de ei trebuie să însoțească pozele). Dacă nu este posibilă printarea pozelor, proiectarea acestora și un mic discurs al elevului despre cum s-a simțit în cadrul acestui proiect.

Nu vă sfătuim să faceți acest exercițiu sub forma unei competiții – mai ales dacă acest exercițiu este printre primele exerciții prin care familiarizați copii cu utilizarea telefonului în scop educativ.

FIȘĂ DE LUCRU

Pentru că elevilor le place să povestească, credem că ar fi util o discuție despre procesul pe care l-au parcurs. Dacă timpul vă permite, vă sfătuim să aveți o discuție la clasă. Puteți folosi următoarele întrebări pentru a ghida discuția:

  • V-a plăcut să faceți acest exercițiu? Vi s-a părut greu?
  • Ce anume v-a plăcut cel mai mult? Ce vi s-a părut foarte dificil?
  • Dacă ar trebui să refaceți exercițiul, ce ați face diferit?