/ Exerciții
Nume material

Securitate în trafic

Pentru:
Durată:
Necesar:
Tip material:

Obiectivele exercițiului:

  • Folosirea internetului ca sursă de informații;

  • Informații cu privire la cum se folosește motorul de căutare;

  • Atenție crescută pe spațiile publice la semnele de circulație.

Etapele exercițiului:

1. Explicarea normelor de securitate în trafic și a ideii de semne de circulație: doar prin respectare regulilor de circulație ceilalți oameni pot să preconizeze intențiile noastre. Dacă dorim să traversăm strada, trebuie să identificăm o trecere de pietoni. Faptul că stăm în picioare în dreptul trecerii de pietoni indică șoferilor că vrem să traversăm. Este posibil ca elevi să nu știe ce este acela “semnul de circulație”. Exemplificați-le câteva, ca să le poată identifica ulterior.

2. Rugați elevii ca în drumul lor spre casă să fie atenți la toate semnele de circulație pe care le întâlnesc. Explicați-le că acestea sunt poziționate de obicei sus, la marginea trotuarului. Asigurându-se că rămân pe trotuar (IMPORTANT: elevii nu trebuie să pășească pe carosabil la efectuare fotografiilor; pentru a vă asigura că fotografiile sunt făcute în siguranță, rugați adulții să îi însoțească), elevii vor fotografia toate semnele de circulație pe care la întâlnesc pe drumul lor. Fotografiile nu trebuie printate sau scoase din telefon. Elevii trebuie să aibă fotografiile la ora de curs.

3. Elevilor li se va prezenta aplicația mobilă google, precum și www.google.ro: cu ajutorul acestei aplicații, putem căuta pe internet informații. În funcție de clasa la care va fi dat exercițiul spre lucru, elevilor li se vor explica următoarele:

a. Nu tot ce este pe internet este adevărat: unii oamenii nu înțeleg lucrurile despre care scriu, unii oameni nu spun adevărul etc;

b. Ce este pe internet nu este “gratis”: deși este la îndemână, tot ce există pe internet – text, poză, muzică, filmulețe a fost creat de cineva. Este important atunci când folosim ceva la care cineva a muncit, să avem grijă să menționăm sursa (ce este sursa?: site-ul de pe care luăm informația/persoana care a creat acele conținuturi etc).

c. Nu tot internetul este pentru toată lumea. Pentru securitatea pe internet, vă rugăm consultați materialul “Si(n)gur pe internet” din secțiunea resurse.

4. În sala de clasă, alături de dumneavoastră, elevii vor căuta pe internet (utilizând telefoanele mobile sau computerele școlii, acolo unde există cabinet de informatică) semnele de circulația fotografiate de ei. Pentru a fi eficienți, limitați la maxim patru semne de circulație/elev (sau grup de elevi, dacă nu există mai suficiente stații de lucru pentru lucru individual). Este important ca această căutare la orele de curs pentru a supraveghea eficiența căutării și a-i sprijini în utilizarea motorului de căutare Google.

a. Arătați-le elevilor unde trebuie să introducă cuvintele cheie pentru căutare. “Cuvânt cheie” – ar trebui definit ce anume înseamnă cuvintele cheie de căutare. Elevilor ar trebui să li se explice că acestea sunt un rezumat al informațiilor pe care le caută. Exersați: dacă dorim să știm cum va fi vremea mâine, vom introduce “starea vremii”/dacă dorim să știm unde va cânta artistul nostru preferat, vom introduce “concert Ana” (numele trupei).
b. Deschideți pagina www.google.ro și indicați-le elevilor unde trebuie să introducă termenii de căutare;

c. În cazul nostru: semne de circulație. Apoi indicați-le unde anume este opțiunea de a afișa imagini, pentru a selecta imaginile din Google care răspund termenilor introduși. Când vor identifica o imagine care să corespundă cu semnul de circulație fotografiat de ei, să îl selecteze.

d. După ce ați identificat imaginea dorită, indicați-le unde anume este pagina de unde pot extrage informațiile de care au nevoie.

e. Apăsați pe pagina web indicată de Google. Explicați-le elevilor că nu întotdeauna găsim informațiile de care avem nevoie din prima încercare. La fiecare căutare trebuie să se asigure că informațiile pe care le găsesc pe pagina de internet răspund la întrebarea lor. În cazul nostru: Ce reprezintă acest semn de circulație. Exemplul de mai jos: da, putem înțelege din informațiile afișate ce reprezintă semnele.

5. La final, fiecare dintre elevii/grup de lucru va alege un semn de circulație dintre cele regăsite pe drumul spre casă. Va arăta către clasă poza făcută de el sau îl va colora pe o foaie de hârtie și le va explica elevilor ce semnificație are, așa cum a înțeles de pe internet. La finalul orei, afișați toate desenele (semnele de circulație) și recapitulați alături de elevi semnificația fiecăruia.