/ NOUTĂȚI / Ambasadori, Interviu

Sala de-acasă a învățătorului Mihail-Cornel Gogu

Interviu din seria Povești ale Ambasadorilor Îndreptar Digital în sala de-acasă

Mihail-Cornel Gogu, învățător la clasa I, la Școala Gimnazială Nicolae Stoleru, Baia, judeţul și ambasador Îndreptar Digital, ne povestește despre orele în sala de-acasă după prima săptămână de la suspendarea cursurilor alături de cei 18 elevi energici.

Cum a fost să faceți trecerea de la catedră (și poate uneori online) la lecții exclusiv online? Cum au reacționat elevii (ce le place și ce nu)?

Trecerea este destul de grea. Fiind profesor la clasa I, unde predau învăţarea sunetelor, a literelor de tipar şi mai ales a literelor de mână, este uneori dificil să interacţionez la distanţă cu elevii mei. Încă nu am terminat de studiat întreg alfabetul limbii române şi trebuie să mă gândesc foarte serios la adaptarea totală a stilului de lucru, pentru ca elevii să nu uite ce au învăţat.

Pentru lecţiile în online, am creat grupul clasei, pe Facebook. Aici trimit fişe de lucru, cu texte pentru citit, fişe cu exerciţii de scriere, cu literele învăţate, exerciţii la Matematică, precum şi materiale cât mai inedite, colorate şi atractive, pentru a fi vizualizate şi rezolvate, pe caiete, de către elevi. Aceştia trimit pe Facebook Messenger temele, fotografii realizate de părinţi, iar eu le trimit feedbackul repede, pe aceeaşi cale.

Am proiectat şi desfăşurat şi primele  lecţii în online, pe platforma Zoom, cu care am luat contact de pe grupul de Facebook Îndreptar Digital, prin tutorialele excelente, care prezintă explicit modul de lucru.

Desigur că întâlnirea cu platformă i-a încântat mult pe elevi, ei fiind la vârsta când iau totul ca pe o joacă frumoasă. Părinţii însă trebuie să fie ei instruiţi mai întâi, în special la modul realizării conexiunii.

Ce v-a motivat să continuați lecțiile la distanță?

Motivaţia a venit din dorinţa de a fi alături de elevii mei, aceştia să nu regreseze în toată această perioadă, de a menţine comunicarea dintre noi, inclusiv dintre mine şi părinţii elevilor, care sunt foarte implicaţi în toate demersurile didactice. Un alt aspect este dat de dorinţa de a progresa, alături de dascălii din ţară, de a mă plia rapid pe noul stil de predare / învăţare, mai ales că am lucrat, în anii anteriori de la întâlnirea cu programul Îndreptar Digital, cu elevii foşti şi actuali în multe activităţi şcolare şi extraşcolare care au presupus interacţiunea cu aplicaţii şi programe digitale diverse. Acum este totul însă altfel, trebuie să învăţăm foarte rapid multe lucruri, orientate exclusiv către un nou mod de predare şi să le punem în practică. Suntem efectiv sub o presiune informaţională.

Ce resurse / instrumente ați folosit și în funcție de ce le-ați ales?

Fiind elevi mici, de clasa I, resursele sunt mai limitate decât la celelalte clase. Am în vedere în primul rând principiul accesibilităţii, al învăţării gradate, de la simplu la complex, al integrării teoriei cu practica, dar mai ales caut să integrez jocul și ludicul în toate aceste activităţi online. De aceea explorez şi pun apoi la dispoziţia elevilor site-uri diverse, cu materiale accesibile vârstei de 7-8 ani, colorate, vesele, atractive: Learning Apps.org,  Educaţie În Mureş, Clasa mea, nu în ultimul rând grupurile cadrelor didactice de pe Facebook. Accesez şi Google Images, în realizarea de lecţii captivante, în Zoom. Ca instrumente de lucru, folosesc Facebook Messenger, aplicaţia Zoom, Google Sites etc.

Ce anume din experiența de până acum v-a ajutat în această perioadă (la nivel de pregătire, dar și de motivație)?

M-a ajutat enorm de mult experienţa utilizării anterioare a diverselor aplicaţii şi programe oferite în cadrul cursului Îndreptar Digital, care a fost, pentru mine poarta de intrare în domeniul minunat al introducerii tehnologiei digitalizate în clasă şi în lecţii. Faptul că am luat contact cu multe metode, resurse şi tehnici de lucru cu telefonul, calculatorul sau tableta, cu modul de utilizare a aplicaţiilor şi programelor diverse, m-a ajutat mult de tot în aceste zile. Nu ştiu ce m- aş fi făcut acum, să nu fi interacţionat deloc cu tehnologia informatizată, dedicată educaţiei şi elevilor!

Motivaţia de a evolua, învăţând acum, rapid, noi aspecte şi moduri de lucru digitale, pentru desfăşurarea exclusiv în online a activităţii didactice, vine şi din faptul că fac parte din comunitatea frumoasă a proiectului Îndreptar Digital şi doresc mereu să evoluez, să mă autodepăşesc, în comuniune de schimb de bune practici fiind cu Ambasadorii învăţători ai proiectului. Am salutat şi noul proiect ce a debutat în aceste zile Școala pe net.

Ce v-a ajutat și ce provocări / probleme au apărut?

M-a ajutat şi mă ajută mult comunicarea foarte bună cu părinţii elevilor, care sunt un colectiv unit şi colaborează foarte bine cu mine, dar şi între ei, au grupul lor, al părinţilor, special creat, pe Facebook. Un real ajutor vine şi din faptul că majoritatea au mijloacele informaţionale necesare pentru activităţi în online: telefoane, tablete, calculatoare.

Sunt însă 4 copii care nu au telefoane performante, necesare pentru utilizarea Zoom. Cu ei iau legătura zilnic, prin telefon şi dau de lucru copiilor cerinţe adaptate, facil de înţeles şi de efectuat, conforme însă cu temele abordate cu majoritatea elevilor.

Cum arată o zi de școală zilele acestea (ore, pauze, momente de relaxare)? Care este salutul de dimineață? ?

Când utilizăm Zoom, creez scenarii didactice scurte, de câte 35 de minute dedicate exclusiv învăţării, mai ales la disciplinele CLR şi MEM. Apoi, 10 minute cântăm, ne relaxăm pe jocuri muzicale cu mişcări, discutăm despre ce au mai făcut, despre cum se simt, le prezint tutoriale animate dedicate vieţii plantelor şi vieţuitoarelor, ascultăm poveşti. Caut ca, în mod atractiv şi având la bază metoda jocului didactic, să integrez cunoştinţe, priceperi şi deprinderi de la celelete domernii: DP, MM, AVAP. Apoi le dau pauze de câte 5-10 minute, timp în care pot merge la baie, să exerseze bine spălatul pe mâini, pot căuta prin casă şi aduce, de exemplu, să prezinte colegilor, obiecte sub formă de corpuri geometrice, pot aduce ghiveciul cu seminţe plantate în ultima săptămână la şcoală, să arate cât a crescut planta. Când revin în sesiune, prezintă ce a fost indicat, cu mare mândrie şi în mare linişte. Cu toţii aplaudăm şi cei ce expun sunt tare încântaţi. Salutul de dimineaţă este ,,- Bună dimineaţa, în online, dragi Albinuţe vesele!’’, iar ei răspund ,,- Bine ne-am revăzut, domnule învăţător!’’

Care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, 3 avantaje ale predării online? Dar 3 dezavantaje sau lucruri care vă lipsesc?

Avantaje:

  1. permite o învăţare nouă, modernă, creativă, experienţială;
  2. accesibilitatea rapidă la resurse şi conţinuturi atractive; prezentarea lor imediată, cu impact asupra elvilor;
  3. se schimbă în bine percepţia asupra predării- învăţării- evaluării în şcoala românească, care era ,,înţepenită’’ în moduri tradiţionale de lucru;

Dezavantaje:

  1. nu toţi elevii şi familiile lor posedă mijloacele necesare- telefoane performante, tablete, calculatoare, astfel se produce discriminare în grupul de elevi;
  2. acum majoritatea cadrelor didactice lucrează acasă, de pe laptopurile / calculatoarele personale; la şcoală sunt clase în care nu există nici măcar un calculator;
  3. învăţarea exclusiv în online este cronofagă; necesită foarte mult timp, pentru proiectarea activităţilor care să se preteze, pentru căutarea şi integrarea resurselor în cadrul scenariului didactic, trimiterea fişelor, a linkurilor pe canalele de comunicare către elevi, corectarea temelor şi retrimiterea lor înapoi, prin aceleaşi canale. Cadrul didactic efectiv stă toată ziua conectat la calculator/ telefon, timpul său liber devenind aproape inexistent;
  4. elevii şi dascălii ar trebui să stea mult timp cu ochii în ecrane, ceea ce ar putea dăuna sănătăţii.

În acest proces, cum ați comunicat părinților pentru a primi sprijinul lor și cum li s-a părut propunerea de a muta lecțiile, pe cât posibil, în online?

Am comunicat prin grupul de pe Facebook al clasei şi prin telefon. Propunerea de a muta lecţiile în online i-a încântat mult. La primele lecţii au participat, cu curiozitate, alături de copii, deprinzând şi ei regulile ce trebuie respectate.

Cum țineți legătura cu cei care nu au acces la tehnologie? (dacă este cazul)

Nu am în grupul clasei familii fără măcar un telefon. Toţi părinţii au adrese de email şi pagini de Facebook.

Ce vă propuneți să faceți în următoarea perioadă?

Îmi propun să explorez alte resurse ce pot fi utilizate în învăţarea în online, să urmăresc exemplele de bune practici expuse, inclusiv pe grupul de Facebook Îndreptar Digital, să creez eu însumi alte şi alte resurse pentru elevii mei, în aplicaţii pe care le folosesc: Wordwall, Quizizz, Kahoot, dar şi în altele noi, prezentate în acest timp în spaţiul virtual.

Dacă ați avut vreun moment amuzant, distractiv, vreun proiect inedit pe care vreți să îl împărtășiți.

La una dintre lecţiile în Zoom, un elev curios, m-a oprit din expunere şi mi-a cerut, intempestiv, să le prezint casa mea! Şi a trebuit să mă conformez…?

Probabil petreceți foarte mult timp online pentru a vă planifica lecțiile și a căuta resurse. Cum aveți grijă să aveți și timp liber pentru dumneavoastră?

Nu prea mai există timp pentru mine… Şi în weekend fiind, am lucrat fişe, planşe mici, teme pentru acasă pe foi, diverse alte materiale, pentru a le distribui copiilor, în viitoarele lecţii în online din săptămâna ce urmează.

Cum umăriţi dumneavoastră că se produce învăţarea la elevi şi ce capcane/ limitări pot apărea?

Caut să am, în timpul lecţiilor pe Zoom, o conectare directă, cu fiecare elev în parte. Îmi creez o listă cu elevii prezenţi la lecţie şi urmăresc să îi antrenez pe toţi, să nu omit vreunul, din cauza derulării, pe ecran, a chipurilor lor. Adresez fiecăruia cerinţe, îi îndrum, mă asigur că sunt atenţi. Distribui temele pe grupul de Facebook al clasei, părinţii trimit pe Facebook Messenger fotografii cu temele copiilor lor. În cadrul acestui tip de învăţare exclusiv în online, este absolut esenţial suportul părinţilor, în cazul elevilor de clasele mici. Corectez şi trimit rapid feedbackul, cu explicaţii aferente, tot pe Messemger.

Ca limitări sau capcane aș menţiona:

– elevii de clasa I îşi pierd repede răbdarea şi atenţia distributivă; de aceea trebuie alternate mereu cerinţele, materialul didactic necesar, modul lor de includere în lecţie;

– la clasele mici nu pot fi organizate, pe Zoom, mai mult de două sesiuni de instruire într-o zi, elevii obosesc şi îşi pierd interesul şi entuziasmul;

– la sesiunile în online, la clasele mici, trebuie obligatoriu să fie prezenţi părinţii, la început, pentru realizarea conexiunii; unii dintre ei însă lucrează şi uneori e greu de stabilit ora întâlnirii;

– prin lecţiile exclusiv în online se pierde o parte din emoţia sinceră a legăturii învăţător / elev, o legătură ştiută, care dăinuie peste ani, tehnologia oferind mult suport informaţional, dar oarecum şi distanţează.

Un gând pentru învățători și profesori.

Dragi învăţători şi profesori. Comuniunea realizată în cadrul lecţiilor desfăşurate în online este salutară, căci ne aduce împreună, elevi, cadre didactice, părinţi, colegi din mediul virtual şi ne face mult bine. Prin preocupările zilnice, realizate cu sârg, din vocaţie, împrăştiem cunoaștere, frumos, bucurie, încântare, entuziasm în societatea atât de încercată, în aceste zile!

Deci, fiţi tenace, creativi, entuziaşti digital şi cu toţii ne vom regăsi mai bogaţi la nivelul personalităţii, în timpul ce va urma!

Alte articole

De vorbă cu #AmbasadoriiÎndreptarDigital

I-am invitat pe primii 23 de învățători ambasadori ai programului să ne povestească despre cum le-a schimbat Îndreptar Digital experiența la clasă, lor și elevilor

Sala de-acasă a învățătoarei Mihaela Gogu

Interviu din seria Povești ale Ambasadorilor Îndreptar Digital în sala de-acasă Mihaela Gogu, învățătoare la clasa a III-a, la Școala Gimnazială Nicolae Stoleru, Baia, judeţul