/ NOUTĂȚI / Ambasadori, Interviu

Sala de-acasă a învățătorului Marian Cîrlig

Interviu din seria Povești ale Ambasadorilor Îndreptar Digital în sala de-acasă

Marian Cîrlig, învățător și director la  Școala Gimnazială Dimitrie Ion Ghica, Radovanu, Călărași și Ambasador Îndreptar Digital, ne-a împărtășit experiența digitală alături de cei 21 de elevi din clasa Boboceilor de la suspendarea cursurilor, dar și cum i-a ajutat experiența anterioară de utilizare a tehnologiei la clasă.

Cum a fost să faceți trecerea de la catedră (și poate uneori online) la lecții exclusiv online? Cum au reacționat elevii (ce le place și ce nu)?

Noi venim în urma unei experiențe de trei ani în folosirea tehnologiei în demersul didactic. Folosim telefonul și tableta la clasă și acasă în mod curent pentru lecții. Clasa mea a avut de mult timp construită infrastructura pentru trecea întregii învățări în online. Păcat că a fost necesară situația prin care întreaga omenire trece ca să realizăm la nivel național că tehnologia ne poate ajuta. Chiar dacă învățarea online era prezentă aproape în fiecare zi până acum două săptămâni, totuși trecerea întregii activități pe online ridică foarte multe provocări și pericole la care trebuie să fim foarte atenți, atât noi, profesorii, dar și elevii.

Pentru elevi, totul este deocamdată o joacă. Se simt foarte bine în spațiul virtual întrucât acesta era deja parte din ceea ce făceau și înainte și să nu uităm că ei sunt digital nativi. Îmbinarea tuturor elementelor de tehnologie în lecțiile desfășurate îi captează și le trezește interesul. Descoperă lucruri pe care nu le știau înainte despre ei: că le place să facă fotografii, că le place să realizeze editare video și foto, că le place să descifreze linia melodică a unui cântec folosind o tastatură virtuală, că le place să lanseze o sesiune video pe care să o modereze. Sunt multe aspecte pe care le descoperă. Dar, încep să descopere că își duc lipsa unul altuia. Le lipsește socializarea față în față, cu bune și cu rele.

Ce v-a motivat să continuați lecțiile la distanță?

Pentru mine, exista infrastructura creată. Google Classroom era folosit de doi ani jumătate, Google Meet (sesiuni video) era folosit de trei luni pentru consultații la teme și ședințe cu părinții și consilii profesorale, aveau deja conturi create pentru portofoliul digital în Fresh Grade, foloseau căsuța de mail, lucrau în Google Drive folosind Google Docs, Google Forms și Google Sheet, realizau partajarea produselor realizate cu mine și colegii, lucrau în colaborare online, foloseau resursele de pe internet pentru a se pregăti pentru lecții, realizau prezentări folosind Kine Master, așa că, toate elementele erau întrunite. În felul acesta au consolidat și chiar perfecționat multe dintre capacitățile pe care le aveau. În plus la ceea ce am spus, au fost pasiunea de profesie și respectul față de elevi, familie și comunitate.

Ce resurse / instrumente ați folosit și în funcție de ce le-ați ales?

Am folosit două categorii de resurse: cele hardware și cele software. Deși există în rândul părinților și a unor cadre didactice părerea că învățarea online necesită resurse tehnologice costisitoare, realitatea este alta. Este totul foarte ieftin. Deci, să enumerăm: cel puțin un telefon smart au cam toți copiii, o conexiune la internet, la fel. Deci am rezolvat-o cu resursele tehnologice hardware. De resurse free este plin internetul. Deci aici totul este gratuit. Unde este aspectul costisitor în toată treaba asta? Da! Este posibil să fie în pregătirea acestor lecții, dar deja aici intrăm pe un alt domeniu ce ține de profesionalismul fiecărui cadru didactic.

Am folosit și folosesc la clasă foarte multe platforme din suita G for Education (Google Meet, Google Classroom, Google Drive, Gmail, Google Docs, Google Forms), folosesc LearningApps, Kahoot, Wordwall pentru realizarea de joculețe educative, Fresh Grade pentru realizarea unor portofolii digitale ale elevilor, Kine Master pentru realizarea de prezentări folosind editarea video, Canva pentru editare foto, Photo Grid pentru realizarea de albume foto digitale, Stop Motion pentru realizarea de clipuri video din fotografii. De o săptămână exersăm și Zoom alături de Google Meet pentru sesiuni video, elementul de noutate constând în faptul că și-au creat conturi și inițiază ei propriile sesiuni video. Pentru orele de educație muzicală folosim Perfect Piano pentru descifrarea liniilor melodice a unor cântece, linii melodice care sunt înregistrate și partajate pe mail sau în Google Drive cu mine. Tot la muzică folosesc Wlak Band pentru realizarea de compoziții proprii folosind diferite instrumente muzicale. Dexonline este folosit oră de oră, la fel și Google Translate la orele de limba engleză. Acestea sunt o parte din instrumentele pe care le folosesc pentru demersul didactic online, din multitudinea de pe internet.

Ce anume din experiența de până acum v-a ajutat în această perioadă (la nivel de pregătire, dar și de motivație)?

Acum vreo 10 ani trebuia să îmi scrie cineva la calculator lucrarea de gradul I. Ca mulți dintre noi, am apelat la un prieten. M-am trezit cu prietenul acasă, cu două săptămâni înainte de predarea lucrării, cu o tastatura, un monitor și o unitate centrală și mi-a zis: ”Uite, ăsta este calculatorul. Hai să îți arăt timp de o oră ce trebuie să faci ca să îți scrii lucrarea că eu nu am timp!”. A fost scânteia! Totul după aceea s-a derulat într-un mod sau altul în jurul a ceea ce înseamnă tehnologie în lecție. Au fost generații și generații și etape și etape. Pentru mine și elevii mei, învățarea folosind tehnologia a evoluat așa cum a evoluat și societatea. La fiecare an de studiu sau la fiecare generație, a făcut un update sau am schimbat cu ceva nou.

Întreg eșafodajul am încercat să-l întăresc printr-un master în tehnologia informației în educație la Universitatea București. Peste toate acestea ar mai fi, așa cum zicea Ken Robinson, faptul că am reușit să îmi descopăr elementul. Am reușit să descopăr un talent pe care îl aveam și l-am îmbinat cu pasiunea.

Apoi, a ajutat foarte mult experiența elevilor. Ei erau deja niște utilizatori avansați în folosirea acestor resurse.

Ce v-a ajutat acum și ce provocări / probleme au apărut?

Provocarea a fost când am fost nevoit să trec toată activitatea în online. Este ceva captivant, dar care necesită multă atenție în pregătire. Singura problemă pentru mine a fost și este să îi fac ca atunci când le dau pauză, să lase telefonul sau tableta deoparte.

Cum arată o zi de școală zilele acestea (ore, pauze, momente de relaxare)? Care este salutul de dimineață? ?

Rutina de dimineață, la fără un sfert creez clasa virtuală în Google Meet, copiez link-ul, îl pun pe mail în grupul Boboceii, deschid manualele digitale pentru ziua respectivă, deschid softul pentru realizarea de însemnări pe ecranul laptopului, mă asigur că pot face capturi de pe laptopul meu în timp real în Google Meet pentru ca elevii să vadă în unele momente laptopul meu ca pe tabla din clasă, deschid Google Classroom și Google Drive și restul aplicațiilor necesare în funcție de ora de curs. Ora de curs o construim de multe ori prin negociere directă în funcție de temă, dar nu mai mult de 40 de minute, dintre care nu mai mult de 20 de minute de activitate pe telefon sau tabletă. Restul este munca cu manualul, culegerea și caietul. Pauza este de regulă de 15 minute, dar cu posibilitatea de prelungire până la 20. De multe ori, în timpul orelor online facem pauza de 2-3 minute și le trimit un link de pe Youtube către o piesă de muzică clasică. Acestea sunt elemente pe care le-am stabilit pentru toată școala împreună cu colegele mele, în ședința video de consiliu profesoral dintr-o seară a săptămânii trecute.

Care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, 3 avantaje ale predării online? Dar 3 dezavantaje sau lucruri care vă lipsesc?

Avantaje sunt multe: flexibilitatea programului școlar, sala de clasă este constituită din fiecare spațiu confortabil de acasă al fiecărui elev, formarea sau consolidarea competenței digitale, dar și a unor abilități specifice.

Dezavantaje: riscul de a sta prea mult în fața telefonului sau tabletei, faptul că dispare controlul direct asupra clasei, lipsa socializării față în față și lipsa acelor elemente de limbaj nonverbal și paraverbal. Dispare acea legătură sufletească ce apare între elev și cadrul didactic în timpul activității directe în clasă clasică.

În acest proces, cum ați comunicat părinților pentru a primi sprijinul lor și cum li s-a părut propunerea de a muta lecțiile, pe cât posibil, în online?

Deja o parte din activități o desfășuram așa. Părinții au participat la astfel de sesiuni video. Elevii deja participaseră. Pur și simplu le-am comunicat pe mail și pe grupul de mesaje sms modul de lucru și gata. În plus, le-am trimis un chestionar online ca să-și aleagă din variantele de program propuse și să stabilim împreună niște reguli de respectat.

Cum țineți legătura cu cei care nu au acces la tehnologie? (dacă este cazul)

Nu am asemenea situații. Dacă unul dintre elevi are o problemă, avem în paralel grupul de WhatsApp al părinților unde ei colaborează foarte bine. Să nu uităm, că și părinții sunt elevii noștri și îi avem așa cum ni-i formăm!

Ce vă propuneți să faceți în următoarea perioadă?

Legiferarea acestui mod de lucru de acasă și o agendă foarte clară a ministerului în acest sens. Noi facem ceea ce facem cu pasiune, dar trebuie să știm care sunt variantele de lucru pe ceea ce se întâmplă acum. Există riscul ca unii oameni să muncească acum și alții nu. Un program de recuperare uniform pentru toți nu este în regulă.

Dacă ați avut vreun moment amuzant, distractiv, vreun proiect inedit pe care vreți să îl împărtășiți.

Dorința cu care elevii așteaptă întâlnirea video din fiecare zi și faptul că doamne învățătoare care ar fi trebuit să iasă la pensie reușesc să inițieze sesiuni video și să predea, iar cadre didactice tinere nu vor să facă asta și nici nu le interesează. Asta ar fi cam de plâns pentru că denotă o anumită stare a învățământului românesc.

Probabil petreceți foarte mult timp online pentru a vă planifica lecțiile și a căuta resurse. Cum aveți grijă să aveți și timp liber pentru dumneavoastră?

Din păcate, uit de mine de prea multe ori. O zi cu activități reușite este satisfacția mea. Asta îmi aduce liniștea, alături de a asculta muzică bună, a citi o carte bună.

Un gând pentru învățători și profesori.

De la noi trebuie să vină schimbarea. Noi putem fi cei care trebuie să inițiem acest lucru și noi ar trebui să fim cei care, ca adevărați leaderi, să încercăm să mergem pe drumuri noi și să arătăm că este bine așa și că sala de clasă în actualul format este puțin anacronică și că putem să ducem procesul didactic dincolo de pereții acesteia indiferent de spațiu și timp.

Alte articole

De vorbă cu #AmbasadoriiÎndreptarDigital

I-am invitat pe primii 23 de învățători ambasadori ai programului să ne povestească despre cum le-a schimbat Îndreptar Digital experiența la clasă, lor și elevilor

Sala de-acasă a învățătoarei Alina Buduleanu

Interviu din seria Povești ale Ambasadorilor Îndreptar Digital în sala de-acasă Alina Buduleanu, învățătoare la Școala Gimnazială nr. 29, Galați și Ambasador Îndreptar Digital, ne-a