/ NOUTĂȚI / Ambasadori, Interviu

Sala de-acasă a învățătoarei Nicoleta Barbu

Povești ale Ambasadorilor Îndreptar Digital în sala de-acasă

Nicoleta Barbu, învățător la Școala Gimnazială Mihai Viteazul Craiova și ambasador Îndreptar Digital, ne aduce experiența din clasa online alături de cei 35 de elevi minunați de clasa I, cu optimism și deschidere către nou și învățare.

Cum a fost să faceți trecerea de la catedră (și poate uneori online) la lecții exclusiv online? Cum au reacționat elevii (ce le place și ce nu)?

Pentru mine trecerea de la catedră la lecții exclusiv online a fost o adevărată provocare. Bruscă, dar completă. Aș putea-o numi o poveste adevărată despre schimbare în care încerc să transform o criză în oportunitate. De la primele semnale de avertizare că este posibil să stăm acasă, am rugat părinții să ajute copiii la descărcarea aplicației Google Classroom și să vină cu telefonul la școală a doua zi. Bucuria și curiozitatea în acea zi au fost imense în rândul copiilor. Tot ce lucrasem cu copiii până în acel moment, la clasă, cu ajutorul laptopului, proiectat la videoproiector a fost Word Art, iar ChaterPix și Quik le-am folosit cu ajutorul telefoanelor. În două ore le-am prezentat 4 aplicații noi, ne-am jucat și ne-am distrat cu Google Classroom, Padlet, Kahoot și PhotoMath.

Ce v-a motivat să continuați lecțiile la distanță?

Continuarea procesului educațional din sala de clasă, prin această metodă alternativă, pentru a menține vie pasiunea de cunoaștere a copiilor, iar revenirea la predarea din sala de clasă, atunci când situația se va normaliza, să se petreacă firesc fără o perioadă de acomodare ca la revenirile din vacanțe. Aceasta a fost cea mai importantă motivație, dar am luat în calcul și alte aspecte: entuziasmul copiilor de a utiliza tehnologia, cunoștințele mele despre avantajele tehnologiei, empatia cu părinții copiilor mei și contextul actual de necesitate a păstrării legăturilor sociale.

Ce resurse / instrumente ați folosit și în funcție de ce le-ați ales?

Folosesc Google Classroom pentru distribuirea temelor, comentarii, întrebări, feedback, evaluări. Aici am atașat, treptat, Padlet, Google docs, Kahoot, Quizz, desene Google, WordArt. Am ales aceste instrumente online bazându-mă pe faptul că elevii mei lucrează excelent în echipă, se bucură mult când împărtășesc cu ceilalți reușitele lor și se distrează ori de câte ori încearcă ceva nou.

Ce anume din experiența de până acum v-a ajutat în această perioadă (la nivel de pregătire, dar și de motivație)?

M-a ajutat foarte mult întâlnirea cu proiectul Îndreptar Digital în noiembrie 2016. De atunci, am folosit la clasă câteva aplicații: Quik, Stop Motion, SkyView, Google Maps, Youtube live, la clasele a III-a si a IV-a, iar în ultimii doi, având clasa pregătitoare, am utilizat Word Art, ChaterPix, Quik. Formatorii cursului m-au inspirat  și mi-am dorit să folosesc această situație delicată, în care suntem cu toții, lucrând de la distanță, pentru a-mi îmbunătăți abilitățile în utilizarea noilor tehnologii și a-i familiariza pe elevii mei cu utilizarea tehnologiei în vederea dobândirii de noi cunoștințe.

Ce v-a ajutat și ce provocări / probleme au apărut?

Experiența mea și sprijinul părinților m-au ajutat enorm. Nu am ezitat nicio clipă atunci când a trebuit să începem lecțiile online. Mi-am dorit să-i ajut pe copiii mei și părinții lor, să le ofer sprijin prin atlfel de activități, într-un ritm de lucru lejer și cât mai divers.

În primele zile de utilizare a platformei a fost mai dificil, până când elevii și părinții au căpătat încredere în ei și au înțeles că perseverența aduce reușite.

Cum arată o zi de școală zilele acestea (ore, pauze, momente de relaxare)? Care este salutul de dimineață? ?

Da, chiar este nevoie de un program și pentru activitatea online. Dimineața, în jur de ora 9, postez tema în Google Classroom și, în aproximativ două ore, 65% dintre elevi postează răspunsul la aceasta, 25% dintre elevi răspund  după-amiază, când sunt părinții acasă, iar restul postează răspunsul în 1-2 zile, fiind plecați din localitate, la bunici.

În fiecare zi le postez mici teme distractive: ”provocarea zilei”, ”întrebarea zilei”, un cântec, un film cu Paxi (personajul nostru preferat), pentru a menține atmosfera din sala noastră de clasă.

De fiecare dată când îmi propun să adaug un instrument nou de colaborare, mai întâi organizez o întâlnire online pe Zoom, partajez ecranul și explic elevilor cum funcționează.

În fiecare dimineață ne salutăm cu: ”Bună dimineața, isteții mei!”, ”Bună dimineața, drăgălașilor!”, ”Bună dimineața, copii isteți!”.

Atunci când creez un document nou, la titlu scriu și un mesaj motivațional: ”Din ce în ce mai bine”, ”Vă descurcați excelent!”, ”Haideți să desenăm împreună!”.

Care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, 3 avantaje ale predării online? Dar 3 dezavantaje sau lucruri care vă lipsesc?

Din punctul meu de vedere, avantajele predării online sunt receptivitatea elevilor la nou, dorința lor de a lucra altfel; oferirea de feedback / note de oriunde te-ai afla, printr-un singur click; dezvoltă foarte mult creativitatea, gândirea critică.

Ca dezavantaje, în online ne lipsește interacțiunea fizică și comunicarea orală și devine dificil uneori să verifici cât a contribuit doar elevul la rezolvarea temei.

În acest proces, cum ați comunicat părinților pentru a primi sprijinul lor și cum li s-a părut propunerea de a muta lecțiile, pe cât posibil, în online?

Părinții m-au sprijinit de la începutul ”aventurii” noastre. Ei i-au ajutat cu descărcarea aplicației Google Classroom și au continuat cu utilizarea ei. Au privit cu seriozitate ceea ce trebuia să exersăm noi și au adresat întrebări în prima parte. La fiecare întâlnire online cu elevii au fost și părinții alături de noi, de aceea am prezentat cum funcționează platforma, cum utilizăm instrumentele online, cum postăm temele, ce este zona de flux/ zona de activitate la curs, cum se face evaluarea etc.

Părinții s-au adaptat din mers, au oferit un feedback pozitiv, dar cel mai important lucru este că sunt alături de mine pentru a oferi copiilor noștri o altfel de învățare, dar de aceeași calitate.

Cum țineți legătura cu cei care nu au acces la tehnologie? (dacă este cazul)

Sunt plecați din localitate, la bunici, 3 copii și nu au acces la tehnologie. Împreună cu părinții lor, am găsit o soluție pentru ei. Colegii transmit părinților temele primite, iar aceștia anunță copiii.

Ce vă propuneți să faceți în următoarea perioadă?

Îmi propun ca în perioada următoare să-mi organizez mai bine programul de lucru, astfel încăt să nu mai am toată ziua ocupată cu pregătirea materialelor pentru a doua și de asemenea să înregistrez o lecție de predare și să o posteaz în Google Classroom;

Dacă ați avut vreun moment amuzant, distractiv, vreun proiect inedit pe care vreți să îl împărtășiți.

În prima zi de stat acasă elevii au început să adreseze întrebări la secțiunea flux ”Când începem?”, ”Mai facem ore azi?”, iar părinții mi-au povestit cum s-au trezit ei dimineața și s-au așezat conștiincioși să înceapă ”lecțiile online”.

La prima întâlnire video cu elevii i-am simțit puțin debusolați, întrebau frecvent când începe școala, când își prezintă tema cu animalul de companie (au avut temă într-un google docs.), spuneau că le este dor de școală.

Un copil i-a spus mamei că ”a spus doamna să lucrăm la calculator doar după ce a trecut cel puțin o oră de când ne-am trezit”.

Participăm la un proiect al Bibliotecii Județene ” Al. și Aristia Aman” Craiova, în care elevii citesc o poveste sau o poezie, iar la sfârșit avem un mesaj comun ”Chiar dacă stăm acasă, rămânem împreună”. Este emoționant să vezi copiii cum se alătură cu entuziasm unui proiect ce implică acceptarea situației de a sta în casă, in condițiile in care energia specifică vârstei i-ar îndemna mai degrabă să iasă din casă la joacă.

Probabil petreceți foarte mult timp online pentru a vă planifica lecțiile și a căuta resurse. Cum aveți grijă să aveți și timp liber pentru dumneavoastră?

În primele 2-3 zile, da, am petrecut foarte mult timp, dar asta pentru că eu mi-am dorit să mai studiez, să particip la webinarii, să ajut colegii care nu aveau cunoștințe despre utilizarea tehnologiei.

Acum lucrurile s-au schimbat, petrec în jur de 6-7 ore la calculator, pentru pregătirea lecțiilor, analiza și evaluarea acestora.

Cum urmăriți că se petrece învățarea la elevi, ce capcane/limitări pot apărea aici, cum vedeți că învață?

Copiii lucrează foarte ușor cu aplicațiile acum. Învață repede, fac conexiuni cu jocurile lor. Ei fiind în clasa I, lucrează într-un ritm mai lent la scris, tehnoredactare. Le-am recomandat să utilizeze calculatorul când utilizează instrumentele online, iar pentru comentarii, atașare poze, chestionare pot să lucreze cu ușurință și de pe un dispozitiv mobil.

Am mai observat că elevii care se implică la ore, sunt activi, când suntem la clasă, sunt și aici silitori, își predau temele la timp, chiar dacă eu utilizez mai rar opțiunea ”termen limită”, adresează întrebări și îndrăznesc să exploreze imediat noutățile.

Limitările ar fi accesul la internet atunci când pleacă din localitate. Am avut câțiva copii care nu au postat nicio temă în primele trei zile, am luat legătura cu părinții și a crescut astfel numărul temelor predate.

Un gând pentru învățători și profesori.

Le mulțumesc colegilor mei pentru implicarea lor în continuarea procesului educațional prin mijloace alternative, astfel încât copiii să revină la școală fără lipsuri în pregătire.

Le recomand să privească această experiență ca pe o dezvoltare profesională, care le va fi foarte utilă în viitor.

Alte articole

Codare încă din clasele primare

Interviu: doamna învățătoare Didina Botgros, Școala Gimnazială Sfânta Varvara, Aninoasa, Hunedoara Doamna învățătoare Didina Botgros a transformat utilizarea tehnologiei digitale într-o rutină în clasa domniei