/ NOUTĂȚI / Ambasadori, Interviu

Sala de-acasă a învățătoarei Mariana Mihaela Lazăr

Povești ale Ambasadorilor Îndreptar Digital în sala de-acasă

Mariana Mihaela Lazăr, învățător la Școala Gimnazială nr. 2 Diaconu Coresi, din Brașov și ambasador Îndreptar Digital, ne aduce experiența din clasa online alături de cei 25 de elevi minunați de clasa a III-a, cu multă deschidere, energie și gânduri pozitive. Resurse găsiți și la finalul articolului.

Cum a fost să faceți trecerea de la catedră (și poate uneori online) la lecții exclusiv online? Cum au reacționat elevii (ce le place și ce nu)?

În contextul actual de criză generată de COVID-19, când fiecare se îngrijorează de pericolul infectării cu coronavirus și se preocupă de starea lui de sănătate, dar și a celorlalți, când măsurile au impus suspendarea cursurilor și amânarea examenelor, unii au considerat că educația poate să continue și sub o altă formă, și anume în sala de-acasă. Printre aceste persoane mă găsesc și eu, și mărturisesc că la început nu mi-a fost foarte ușor, deși am probat și promovat o serie largă de aplicațiile digitale la clasă, în calitate de Ambasador Îndreptar Digital.

Nolie aplicații pentru orele pe net au necesitat pregătire suplimentară, documentare pas cu pas, prin urmărirea tutorialelor și webinariilor realizate de către specialiști pentru realizarea de sesiuni online. La programarea primelor întâlniri, elevii au fost încântați să afle că există cineva căruia îi pasă de sănătatea, dar și controlul învățării lor. Orele online organizate, în care au avut posibilitatea să își revadă colegii cărora le duceau dorul, dar și să audă vocea și explicațiile doamnei învățătoare, au fost primite cu mult entuziasm, deși la început au fost emoțiile, poticnelile și reacțiile inerente fiecărui început de drum.

Ce v-a motivat să continuați lecțiile la distanță?­­­­­­­

M-am gândit că este datoria mea să îmi fac meseria, să le fiu alături și sufletește și profesional, să continui activitatea din laboratorul nostru de vise și să nu le frâng aripile pe care trebuie să le întărească prin munca din fiecare zi, pentru zborul de mai târziu.

Ce resurse / instrumente ați folosit și în funcție de ce le-ați ales?

Pașii erau deja bătătoriți, în sensul comunicării cu părinții și copiii prin rețelele sociale de comunicare prin Facebook, Messenger și WhatsApp, însă doream mai mult. De un real folos au fost tutorialele puse la dispoziție de Școala pe Net care a oferit sprijinul și suportul la momentul oportun. Astfel, a doua săptămână am hotărât să probăm și noi platforma ZOOM, în cadrul căreia am explorat oportunitățile oferite de a ne conecta audio-video, de a partaja ecranul și chiar a înregistra întâlnirea. Deși școala noastră a creat conturi gratuite pentru Google Classroom, am considerat mai accesibilă nivelului lor de vârstă, platforma ZOOM. Am recomandat copiilor și părinților platforma asq.ro deoarece are o interfață accesibilă și se poate accesa și de pe telefon.

Ce anume din experiența de până acum v-a ajutat în această perioadă (la nivel de pregătire, dar și de motivație)?

Am căutat să folosesc experiența dobândită ca Ambasador Îndreptar Digital și am creat la fiecare întâlnire, pe lângă exercițiile și fișele obișnuite, și câte un joc cu aplicații digitale, alcătuit de data aceasta cu o aplicație nouă, Wordwall, pe lângă cele probate deja cum ar fi Kahoot, Kidibot sau Quizizz. Aceste jocuri au fost pe placul copiilor, le-au lucrat și reluat până au reușit să obțină punctajul maxim atât la întâlnirea online, cât și după.

Ce v-a ajutat și ce provocări / probleme au apărut?

M-au ajutat tutorialele de la Școala pe Net, dar la conectare, deși știam că pe platforma ZOOM sesiunea se termină după 40 de minute, am stat cu sufletul la gură să vedem dacă avem noroc să ne mai conectăm încă o sesiune. După mici ezitări și o pauză binemeritată, am avut norocul să funcționeze și ne-am reconectat.

Cum arată o zi de școală zilele acestea (ore, pauze, momente de relaxare)? Care este salutul de dimineață? ?

Salutul de dimineață este imnul ”Totul va fi bine!”;

”Totul va fi bine! / Nu ne dăm bătuți! / Curcubeu-i mare, / Ne-acoperă pe toți!”

Ca la orice oră, avem reguli stricte. Dacă vor să spună ceva ridică mâna, dacă nu înțeleg ceva ridică un deget, iar microfonul se deschide pe rând la fiecare participant care intervine în discuție. Avem două întâlniri online pe platforma ZOOM, la mijlocul săptămânii: una la Limba și literatura română și cealaltă la Matematică, de câte două sesiuni. De exemplu, la Limba și literatura română, la început fiecare prezintă cartea pe care o citește sau ce a mai învățat nou și apoi începe recapitularea cunoștințelor prin exerciții prezentate sub formă de fișe, pe care fie le rezolvăm oral sau în scris după care urmează întrebările elevilor legate de dificultățile întâlnite. În partea a doua, pentru cei care mai doresc să continue, după o pauză de aproximativ 5 minute, până la reluarea conexiunii, vin cu explicațiile necesare exersării jocurilor create pentru fixarea și recapitularea cunoștințelor. La sfârșit, elevii oferă feedback-ul cu Mentimeter, după care urez fiecăruia sănătate, să aibă grijă de ei, de cei dragi și să nu uite să facă ceea ce le place și le este de folos! Stabilim ora întâlnirii viitoare și intonăm Imnul ”Totul va fi bine!”. Cei care nu au posibilitatea să stea sau să participe cele două sesiuni, primesc pe grupuri, fișele și jocurile create precum și data următoarei întâlniri sau păstrăm legătura prin telefon.

Care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, 3 avantaje ale predării online? Dar 3 dezavantaje sau lucruri care vă lipsesc?

Un mare avantaj al predării online îl constituie dezvoltarea competențelor digitale cerute de societatea actuală, învățarea se bazează pe colaborare, centrare pe elev, informațiile sunt accesibile, la un click distanță, elevul poate învăța în ritmul lui propriu, poate beneficia de feedback rapid și permanent, materialele pot fi distribuite mult mai ușor și cu costuri mai reduse, iar profesorul se poate adresa unui număr mult mai mare de elevi decât într-o oră tradițională.

Ca dezavantaje aș putea să menționez însă, tocmai faptul că, în ciuda avantajului că profesorul are posibilitatea de a interacționa cu un număr mai mare de copii, realitatea determinată de lipsa resurselor tehnice de calitate, a conexiunii optime la internet, a calității sunetului sau a imaginii și câteodată diversele probleme personale ale unora, face ca numărul de copii să fie mai mic decât într-o oră obișnuită. Nu mai punem la socoteală că tuturor le lipsesc socializarea, contactul face-to-face și chiar îmbrățișările. În ceea ce privește pregătirea lecțiilor online, timpul necesar realizării materialelor este mult mai îndelungat, necesitând o pregătire minuțioasă din partea cadrului didactic.

În acest proces, cum ați comunicat părinților pentru a primi sprijinul lor și cum li s-a părut propunerea de a muta lecțiile, pe cât posibil, în online?

Comunicarea cu părinții s-a realizat ca și înainte pe Messenger sau WhatsApp, părinții salutând inițiativa mea, ca un suflu benefic în impulsionarea și menținerea învățării elevilor. La primele întâlniri au participat, alături de copii pentru a putea sprijini conectarea, deși unii au mărturisit că tehnologia îi depășește și că, tot copiii lor i-au scos din impas.

Cum țineți legătura cu cei care nu au acces la tehnologie? (dacă este cazul)

Bineînțeles că nu toți reușesc să se conecteze, dar majoritatea are acces la grupurile create unde postăm cam tot ceea ce utilizăm și realizăm la lecțiile online.

Ce vă propuneți să faceți în următoarea perioadă?

În primul rând îmi propun să păstrăm legătura, să îi încurajez să nu înceteze să spere, să îi determin să înțeleagă că acum au mai mult timp să facă ceea ce le place cu adevărat și să continue să facă lucruri care le creează o stare de bine, să conștientizeze că și acasă se poate învăța în fiecare zi, că pot să își completeze jurnalul zilnic, relatând întâmplările deosebite, pot să vizioneze filme, piese de teatru sau desene animate, despre care să scrie sau să le povestească celor dragi, sau pot să asculte concerte de muzică. Tot acum, se pot apuca de proiecte pe care le-au abandonat din lipsă de timp, de exemplu: să învețe o limbă străină sau să studieze un instrument nou, să compună poezii sau chiar cântece, să picteze și chiar să gătească alături de părinți etc.

Dacă se prelungește situația critică, îmi propun să ne întâlnim de două ori pe săptămână, să mai socializăm, măcar online, să fixăm și consolidăm noțiunile învățate prin exerciții și jocuri atractive și, nu în ultimul rând, să ne susținem moralul prin întâlnirile online și să sperăm că ”Totul va fi bine!”, că Soarele și Curcubeul se vor arăta din nou pe cer!

Dacă ați avut vreun moment amuzant, distractiv, vreun proiect inedit pe care vreți să îl împărtășiți.

Da, desigur am avut chiar mai multe proiecte! Am lansat provocarea de a identifica avantajele și dezavantajele #ȘcoliipeNet și am avut surpriza plăcută să văd că au fost foarte creativi. Le-am dat o fotografie și le-am cerut să o personalizeze cu mesaje de actualitate, folosind aplicațiile de pe telefon sau le-am dat să facă un afiș în Canva despe Ziua Internațională a Fericirii și m-au surprins în mod plăcut. La una dintre întâlnirile pe ZOOM, le-am adresat o invitație realizată tot cu aplicația Canva atât ca model pentru proiectul lor, cât și ca mesaj pe rețelele de socializare. Elevii au fost încântați și foarte ingenioși în realizarea lor.

De asemenea, copiii s-au mobilizat, au realizat desene și au participat și ei la Campania ”Totul va fi bine” pentru a aduce culoare orașului, lipind la geam sau la balcon planșele lor multicolore. Și, pentru că avem Imnul nostru mobilizator, ne-am întâlnit și în weekend să-l cântăm, să ne salutăm, să ne trimitem pupici de la distanță, să ne menținem moralul ridicat, dar mai ales să explorăm o altă platformă, folosită de unii colegi din școala noastră, Google Meet. Cu acest prilej am exersat jocurile create pentru consolidarea cunoștințelor. Ne-am bucurat toți de reușită și suntem mândri de titlul nostru de #AmbasadoriÎndreptarDigital.

Probabil petreceți foarte mult timp online pentru a vă planifica lecțiile și a căuta resurse. Cum aveți grijă să aveți și timp liber pentru dumneavoastră?

Timpul este o problemă, recunosc, deoarece doresc să fiu la curent cu toate aplicațiile digitale pentru a ține pasul cu învățarea la distanță, dar reușesc, de cele mai multe ori să găsesc suficient timp liber și pentru mine, să sun un prieten, să urmăresc o emisiune interesantă, să citesc și mai ales, să mă rog pentru mine și pentru semenii mei.

Un gând pentru învățători și profesori.

Mă bucur să văd că sunt copii cărora le pasă, dornici de a descoperi învățarea și dincolo de zidurile școlii și că sunt multe cadre didactice care fac eforturi deosebite pentru a veni în sprijinul propriilor elevi, dar și pentru a-i ajuta pe alți colegi în acest demers. Eu sunt de părere că în aceste zile, solidaritatea este primordială, chiar și în educație, iar atitudinea este cea care contează și poate face diferența.

Mai jos vă invităm să descoperiți câteva dintre resursele create de doamna Lazăr:

Video proiect: Proiect clasa a III-a – Avantajele Școlii online

Jocurile create: Learning apps, Wordwall – joc1, Wordwall – joc2, Wordwall – joc3, Kahoot, Quizizz.

Alte articole

Ascultă Sinapse, primul podcast Techsoup pentru Educație

#PodcastSinapse #TechsoupPentruEducatie #IndreptarDigital #PredauViitor  Astăzi, 14 februarie, lansăm Sinapse – primul podcast Techsoup pentru Educație, creat cu mare dragoste pentru profesori de echipa Asociației Techsoup. În Sinapse, conectăm