/ NOUTĂȚI / Ambasadori, Interviu

Sala de-acasă a învățătoarei Andreea Tomescu

Povești ale Ambasadorilor Îndreptar Digital în sala de-acasă

Andreea Tomescu, învățător la Liceul de Arte Margareta Sterian din Buzău și ambasador Îndreptar Digital, ne aduce experiența din clasa online alături de cei 27 de elevi dornici de învățare de clasa a II-a.

Cum a fost să faceți trecerea de la catedră (și poate uneori online) la lecții exclusiv online? Cum au reacționat elevii (ce le place și ce nu)?

Copiilor le lipsesc îmbrățișările, pauzele în care comunicau, se jucau și își împărtășeau micile bucurii. Însă, sunt nerăbdători, de fiecare dată, să se revadă în mediul online, să răspundă cerințelor date. Mă impresionează dorința lor și a părinților de a continua activitățile școlare și în acest cadru, în aceste condiții puțin forțate de ceea ce se întâmplă, din păcate, în jurul nostru.

La întâlnirile online, copiii au învățat că trebuie să fie organizați, să răspundă pe rând. Sunt conștiincioși, își pregătesc temele și proiectele, dar ei sunt de părere că tot mai bine e la școală, unde au timp mai mult să răspundă, iar doamna să le asculte nevoile, să le explice mai amănunțit anumite probleme.

Cert este că acest tip de învățare este acum mijlocul prin care îi ținem activi, fără a-i constrânge, căci sunt obișnuiți, instrumentele digitale făcând parte din rutina zilnică a noii generații.

Ce v-a motivat să continuați lecțiile la distanță?

În primul rând, am fost motivată de obișnuința de a-i avea în preajmă, de a-i simți aproape pe copiii mei, apoi am continuat cu dorința de a arăta, mai ales în aceste momente, că se poate răspunde provocărilor moderne, că soluția este la fiecare dintre noi, dacă ne dorim cu adevărat. Instrumentele digitale fac parte din evoluția firească a învățării.

Ce resurse / instrumente ați folosit și în funcție de ce le-ați ales?

Datorită întâlnirilor de comunitate Îndreptar Digital am descoperit aplicația Zoom, indispensabilă nouă în acest moment și atât de râvnită de copii. De asemenea, de ajutor ne este și platforma Adservio, catalogul școlar electronic al școlii noastre, prin intermediul căruia transmitem temele (cât și termenul pe care îl au la dispoziție pentru a le efectua), lansăm diferite proiecte, distribuim diferite prezentări Power Point, filmulețe, link-uri educaționale care sprijină învățarea. Pe aceeași platformă, se pot crea teste online, se poate menține comunicarea cu copiii și părinții acestora.

Sursă de inspirație continuă să fie platforma Îndreptar Digital, iar formularele pe diferite teme, create în Google Forms sunt apreciate de către micuți. Nu am renunțat la confecționarea unor materiale didactice (ceasuri, figuri / corpuri geometrice etc.), care au fost prezentate în cadrul lecțiilor online, venind în ajutor  și elevilor cu stil de învățare vizuală.

Ce anume din experiența de până acum v-a ajutat în această perioadă (la nivel de pregătire, dar și de motivație)?

Faptul că elevii și părinții au fost deschiși la așa o provocare, mi-a întărit convingerea că se poate și va fi bine! Platforma Îndreptar Digital, descoperită cu ceva timp în urmă, activitățile desfășurate la clasă prin care am încercat să îmbinăm armonios educația cu tehnologia, telefonul privit de către elevi ca un instrument de învățare, toate au contribuit la mersul lucrurilor, la continuarea aproape firească a procesului de predare- învățare în online.

Ce v-a ajutat și ce provocări / probleme au apărut?

În ceea ce mă privește, am învățat lucruri noi, am explorat, mi-am îmbogățit pachetul de cunoștințe digitale într-un context deloc favorabil oamenilor, dar folosind ca punct de pornire ceea ce am învățat în comunitatea Îndreptar Digital de la colegii care au promovat de-a lungul timpului o astfel de învățare activă, de la acești copii nativi digital.

Cum arată o zi de școală zilele acestea (ore, pauze, momente de relaxare)? Care este salutul de dimineață? ?

Pe Zoom ne vedem în fiecare seară, la ora 18.00, întrucât părinții elevilor mei lucrează și așa ne putem întâlni 25 – 26 elevi din 27. Copiii sunt nerăbdători să se revadă, se salută pe chat, își fac cu mâna și își trimit emoticoane. Captarea atenției, la fel ca în clasă, trebuie menținută pe tot parcursul activității.

În cursul zilei, dimineață, corectez temele în Paint, trimit sugestii/recomandări, creez teme și materiale ajutătoare lecțiilor online. De obicei, îmi ia mult mai mult timp, efortul e mult mai ridicat față de o zi obișnuită la școală.

Care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, 3 avantaje ale predării online? Dar 3 dezavantaje sau lucruri care vă lipsesc?

Ca avantaje consider că elevul primește informațiile esențiale în orice moment și în orice loc, poate învăța în ritmul său propriu și beneficiază de feedback permanent. Desigur, ne lipsesc îmbrățișările, comunicare directă/fizică este scăzută. Un alt dezavantaj este accesul limitat la internet, ceea ce conduce la pierderea informației și reducerea capacității de exprimare verbală.

În acest proces, cum ați comunicat părinților pentru a primi sprijinul lor și cum li s-a părut propunerea de a muta lecțiile, pe cât posibil, în online?

Părinții au primit cu deschidere inițiativa și au sprijinit pe cât posibil „transferul” lecțiilor în mediul virtual. Comunicarea a continuat pe grupul părinților, creat pe Facebook de la începutul clasei pregătitoare. S-au ajutat reciproc, făcând anumite precizări în ceea ce privește conectarea sau problemele ivite la crearea unor conturi  sau înscrierea pe platformele de lucru sau deschiderea unor materiale Power Point.

Cum țineți legătura cu cei care nu au acces la tehnologie? (dacă este cazul)

Din păcate, o elevă nu are acces la tehnologie, întrucât e în grija bunicii, mama fiind plecată în străinătate. O altă elevă nu poate fi mereu prezentă la lecțiile online, din cauza programului părinților. Totuși, ținem legătura telefonic.

Ce vă propuneți să faceți în următoarea perioadă?

Am de gând să continui, să susțin importanța îmbinării învățământului tradițional cu cel modern, în care ne putem folosi cu succes de instrumentele digitale. Astfel se pot obține performanțe în dezvoltarea competențelor copiilor într-un mediu accesibil, confortabil, bine cunoscut tinerei generații.

Dacă ați avut vreun moment amuzant, distractiv, vreun proiect inedit pe care vreți să îl împărtășiți.

Nu pot să nu vă povestesc un moment amuzant, petrecut zilele trecute. La un moment dat, doritoare să îmi duc ideea până la capăt, pe moment, am ignorat prima fluturare de mână a unei fetițe. Am cedat, însă, la scurt timp, insistențelor ei și… întrebarea nu a întârziat să apară: „Doamna, mă pot duce repede până la toaletă?”

Probabil petreceți foarte mult timp online pentru a vă planifica lecțiile și a căuta resurse. Cum aveți grijă să aveți și timp liber pentru dumneavoastră?

Încerc din răsputeri să mă abțin și să mă opresc la timp, dar nu îmi iese de fiecare dată. Familia e cea care mă sprijină și totodată are grijă să nu petrec vreme îndelungată printre hârtii și laptop.

Un gând pentru învățători și profesori.

Fiți calmi, răbdători! E greu… dar nu sunteți singuri! Suntem o echipă! Împreună vom reuși!

Urmăriți aici un video din activitățile online

Alte articole

Sala de-acasă a învățătoarei Carmen Stanciu

Povești ale Ambasadorilor Îndreptar Digital în sala de-acasă Carmen Stanciu, învățător la Școala Gimnazială Învățător Radu Ion, Vadu Părului, Prahova, și ambasador Îndreptar Digital, ne