013

Nume

013

Redacția radio

Pentru:

Clasa 0, Clasa 1, Clasa 2, Clasa 3, Clasa 4

2h

2h

Durată:

o oră în care discutați despre radio/presă, o altă oră în care elevii prezintă proiectele. Exercițiul poate fi aplicat și în echipe.

Necesar:

smartphone, conexiune internet pentru a vă transmite proiectele (dacă este cazul).
Icon Exericitiu Audio

TIP MATERIAL:

AUDIO

OBIECTIVELE EXERCIȚIULUI

1. Dobândirea unor noțiuni elementare despre comunicare și mass media și, în particular, despre radio;

2. Deprinderea/exersarea capacității de sinteză și de documentare a unei teme;

Elevii vor trebui să: stabilească o temă pentru un interviu audio, să stabilească întrebările pentru interviu, să stabilească persoanele ce urmează a fi intervievate, să realizeze interviul.

ETAPELE EXERCIȚIULUI

  • Discuții despre rolul mass media și despre istoria radioului;
  • Identificarea funcției de înregistrare audio pe telefoanele elevilor;
  • Discutarea sarcinii cu elevii;
  • Realizarea materialelor audio de către elevi;
  • Prezentarea proiectelor la ora.

1. DISCUȚII DESPRE ROLUL MASS MEDIA ȘI DESPRE ISTORIA RADIOULUI

Acesta poate fi un bun prilej de a discuta despre rolul mass media în societate și o mică incursiune în istoria radioului (găsiți informații pe Google Search – selectați ce anume vi se pare potrivit pentru elevii dumneavoastră). Puteți discuta (în funcție de obiectivele de învățare și de vârsta elevilor dumneavoastră, conținutul și modul de prezentare pot fi adaptate) despre:

  • Rolul de informare și de divertisment al mass media;
  • Verificarea informațiilor, chiar și atunci când sunt prezentate la televizor/radio (nu tot ce ne este prezentat la televizor/radio este adevărat);
  • Cum facem să selectăm un program potrivit potrivit pentru noi.

Mulți dintre elevii din clasele primare sunt implicați în proiecte de educație pentru mediu. Analog, elementele de educație media sunt esențiale pentru elevii de clasă primară pentru a deprinde un comportament critic față de conținuturile mass media. În funcție de vârsta elevilor, puteți alege ce și cum prezentanți.

Pentru a introduce exercițiul propus de noi – sărbătorirea zilei internaționale a Radioului (13 februarie), întrebați-i pe elevi dacă părinții lor ascultă radio, dacă ei pot indica anumite avantaje ale radioului față de televizor etc.

2. SELECTAREA TEMEI ȘI EXPLICAREA SARCINII

Introduceți discuția despre documentarea unei teme: cum anume să constru- iască un subiect pentru „radio”:

  • Stabilirea temei: puteți să selectați un subiect dintre cele pe care le aveți la clasă, la diferite ore de studiu (orice materie) sau puteți să selectați un subiect în afara curriculei (ceva ce credeți că ar fi util pentru elevii dumneavoastră, cum ar fi, de exemplu: de ce citim cărți?/o anumită sărbătoare locală/prietenia/cum e să fii elev în clasa a 8-a etc);
  • Explicați elevilor că un material pentru radio trebuie să fie: scurt (nu mai mult de patru întrebări pentru interviu), discuția trebuie să fie despre tema stabilită (să aibă grijă ca persoana pe care o inter- vievează să răspundă la întrebările formulate de el);
  • Elevii trebuie să știe despre conținutul interviului lor că va fi public (va fi audiat în clasă), astfel că:
    • Cereți elevilor să ceară explicit acordul persoanelor pe care le intervievează pentru a face public acel con- ținut (chiar dacă discutăm strict audierea materialului la clasă, tot despre un public discutăm – în acest fel vor afla că atunci când fotografiază/înregistrează persoane, trebuie să ceară acordul);
    • Conținutul interviului trebuie să fie îngrijit – să se asigure că nu există expresii licențioase și că formulea- ză corect întrebările (din punct de vedere gramatical).

După ce ați selectat tema alături de elevii dumneavoastră, va trebui să stabiliți impreună întrebările pentru interviu (vă recomandăm să nu fie mai mult de patru întrebări). În funcție de temă și întrebări, stabiliți care sunt persoane- le cele mai potrivite pentru a fi intervievate (dacă, de exemplu, este ceva ce vizează școala, pot fi intervievați profesorii) – și așa o să aveți o ședință de redacție chiar în clasa dumneavoastră. Pe lângă întrebările stabilite, ar fi util ca elevii să își înceapă interviul întrebând numele persoanei.

3. APLICAȚIA VOICE RECORDER

Aplicația este gratuită și disponibilă în Google Play/ App Store. Toate telefoanele smart au pe ecran iconița pentru Play Store (de unde pot fi descărcate aplicațiile pe telefoanele cu sistem de operare Android). Apăsați pe Play Store/Google Play – căutați acest simbol pe telefonul dumneavoastră:

În secțiunea de „caută/search”, tastați: Voice Recorder – aceasta este imaginea aplicației. Instalați aplicația. Accesați butonul „Instalare” / „Install”

Odată intrați în aplicație, vă va apărea simbolul pentru Record/Înregistrare: bulina roșie

După ce terminați înregistrarea, apăsați pe același buton – oprire. În ultima etapă, aplicația vă va solicita să dați un nume înregistrării – vă recomandăm să le cereți elevilor să îl denumească cu numele lor, mai ales dacă vi le vor transmite dumneavoastră.

Apoi în tab-ul Play aveți lista înregistrărilor, puteți reda înregistrările.

iar apoi puteți trimite înregistrările prin diverse servicii: WhatsApp, email, etc.

Optim este să faceți un test cu elevii în clasă, să vă asigurați că fiecare știe să folosească aplicația.

Vă recomandăm să redați interviurile realizate de elevi în clasă. În acest fel ei vor fi mai atenți atunci când vor realiza materiale (dacă știm că un conținut pe care noi îl producem va fi expus către un public mai larg, vom fi mai atenți în realizarea materialelor) și vor fi motivați când vor mai avea sarcini similare (simțindu-se într-un fel validați, prin faptul că există un public pentru munca lor).

În funcție de modalitățile pe care le folosiți pentru a comunica online cu elevii dumneavoastră, aceștia vă pot transmite înregistrarea pe mai multe canale (whatsapp, chatul de facebook, e-mail etc). dacă aveți un sistem audio în clasă puteți să redați interviurile elevilor la acesta. Pentru a transmite înregistrarea, trebuie să selectați înregistrarea și să apăsați butonul care permite transmiterea înregistrării (săgeată). În funcție de aplicațiile de pe telefon, selectați cea mai potrivită modalitate prin care să vă transmită înregis- trările. Altfel, dacă nu aveți un sistem audio sau dacă acustica sălii vă permite să redați interviurile din telefoanele elevilor, nu este necesar transferul materialelor.

După ce ați ascultat toate materialele audio, puteți să faceți o scurtă sesiune în care elevii să proceseze exercițiul, întrebându-i: Cum vi s-a părut exercițiul?/Ați aflat lucruri interesante cu privire la subiectul interviului? Dacă da, ce anume ați reținut?/Dacă ați mai face o dată acest exercițiu, este ceva ce ați face altfel? Etc.

În acest fel puteți verifica dacă elevii au rămas cu informații în urma mini interviurilor realizate.

Fișa de exerciții este una orientativă, ce poate fi adaptată pentru diferite teme/proiecte. O posibilă variantă mai complexă a acestui exercițiu este să dați sarcină unui grup de elevi să realizeze o emisiune (10 minute maxim) pe un anumit subiect. Pe lângă stabilirea temei și un interviu pe această temă, să realizeze o documentare pe marginea subiectului, să redacteze texte care să prezinte tema și să le citească utilizând aplicația propusă de noi (avantajul acestei metode este că elevii vor aprofunda documentarea, pentru a avea o “emisiune” cât mai bună).

Dacă alegeți ca elevii să prezinte proiectele, vă rugăm să fotografiați momentul prezentării (câteva fotografii pentru exemplificare). Imaginile realizate de dumneavoastră vor atesta implicarea în program.
Vă rugăm să păstrați materialele rezultate în urma exercițiului - fotografii, video-uri - realizate de dumneavoastră sau de elevi. Dorim să promovăm activitatea învățătorilor în cadrul proiectului Îndreptar Digital. Dacă întâmpinați probleme în realizarea exercițiului, vă rugăm să ne contactați pe adresa de e-mail: contact@indreptardigital.ro.
Descarcă material (PDF)

Pentru a le deschide instalează Adobe Reader

Formatul lor este A4, pentru a fi ușor de tipărit.