016

Nume

016

Proiecte comunitare

Pentru:

Clasa 0, Clasa 1, Clasa 3, Clasa 4, Clasa 2

+-

+-

Durată:

În funcție de tipul de proiect comunitar în care veți implica elevii, exercițiul poate dura o săptămână sau un an. Importante sunt etapele pe care le parcurgeți.

Necesar:

Nu există o listă predefinită de instrumente pe care le puteți folosi. În funcție de cauza comunitară în care vă veți implica, există mai multe resurse disponibile.
Icon Exericitiu Audio

TIP MATERIAL:

PROIECT COMUNITAR

OBIECTIVELE EXERCIȚIULUI:

  • Implicare elevilor în proiecte comunitare cu scopul de a dezvolta spiritul civic și de a-i pregăti pentru a fi cetățeni responsabili;
  • Implicarea elevilor în proiecte care asumă comunicare publică și, deci, exersarea scrierii/ producției de texte, imagini, filmulețe destinate publicului larg;
  • Coagularea comunității locale și dezvoltarea spiritului de apartenență la comunitate pentru elevi, cadrele didactice, părinții elevilor.

ETAPELE EXERCIȚIULUI

  • Ce este un proiect comunitar?
  • De ce să implicăm elevii în proiecte comunitare?
  • Ce legătura are tehnologia cu proiectele comunitare?
  • Care sunt etapele unui proiect comunitar?

CE ESTE UN PROIECT COMUNITAR?

Atunci când vă dedicați energie și timp pentru a realiza un proiect în afara clasei și în afara manualelor, realizați un proiect comunitar. Orice inițiativă de celebrare a unei zile speciale (ziua mediului, ziua persoanelor cu dizabilități, ziua persoanelor vârstnice etc), orice demers de îmbunătățire a calității vieții în comunitatea dumneavoastră (repararea unui trotuar, marcarea unei treceri de pietoni, dotarea școlii cu diferite lucruri de care elevii au nevoie etc), toate acestea sunt proiecte comunitare.

DE CE SĂ IMPLICĂM ELEVII ÎN PROIECTE COMUNITARE?

Responsabilitatea și solidaritatea sunt valori pe care ni le însușim cel mai bine dacă le exersăm. Fiecare dintre cauzele în care elevii sunt implicați contribuie la transformarea lor în cetățenii responsabili și solidari cu cei din comunitatea lor, cetățenii pe care ni-i dorim atunci când vor fi adulți. Cu atât mai mult în cazul elevilor din clasele primare, atunci când sunt la vârsta la care pot „deprinde binele” foarte ușor.

CE LEGĂTURĂ ARE TEHNOLOGIA CU PROIECTELE COMUNITARE?

Cea mai valoroasă parte a proiectelor comunitare este transmiterea mesajelor din spatele cauzei în care vă implicați și oamenii pe care îi strângeți în jurul valorilor cauzei. De aceea cea mai mare parte a efortului în cadrul unui proiect comunitar este cel de comunicare: să transmitem motivele pentru care este importantă cauza noastră, să aducem cât mai mulți oameni alături de noi, să facem o cât mai mare parte din comunitate să creadă în valorile cauzei. Tehnologia vă oferă instrumente gratuite, eficiente și ușor de folosit.

CÂTEVA TIPURI DE CAMPANII COMUNITARE:

  • Mediu: campaniile care promovează comportamentul responsabil față de mediul înconjurător: campaniile prin care igienizați anumite spații publice, colectarea selectivă, reciclare unor obiecte etc;
  • Social: campanii de solidaritate și înțelegerea noțiunii de justiție socială: acțiuni pentru sprijinirea grupurilor vulnerabile sau minoritare;
  • Cultură: campanii care promovează anumite aspecte locale pe care le doriți cultivate în elevii dumneavoastră (obiceiuri locale specifice, loc cu o însemnătate istorică pentru comunitatea dumneavoastră etc);
  • Cultură civică: campanii care promovează implicarea în imbunătățirea condițiilor de viață în comunitate și care promovează un comportament responsabil față de spațiul public: campanii pentru trasarea unei treceri de pietoni necesare în comunitate, pentru amenajarea unui spațiu de joacă, pentru dotarea unor instituții publice (școală, spital etc).

CARE SUNT ETAPELE UNUI PROIECT COMUNITAR?

  1. Identificarea unei cauze: fiecare dintre comunități are specificul și nevoile ei. Mai mult, fiecare dintre dumneavoastră știe cel mai bine ce se potrivește elevilor dumneavoastră. Important atunci când selectați cauza:
    • Să fie o cauză potrivită atât pentru comunitate, dar mai ales pentru elevi: în funcție de vârsta elevilor dumneavoastră, trebuie să țineți cont de nivelul lor de înțelegere și de capacitatea de a empatiza/a investi în cauza la care v-ați gândit;
    • Să vă asigurați că elevii sunt parte din procesul de stabilire a cauzei: cu cât sunt mai implicați în procesul de selectare a proiectului comunitar, cu atât vor simți mai tare că proiectul le aparține lor și, deci, se vor implica;
    • Asigurați-vă că din fiecare dintre campaniile comunitare pe care le coordonați elevii dumneavoastră își însușesc valori și comportamente importante pentru ei: unul dintre criteriile pe care le puteți folosi pentru selectarea campaniei este tocmai obiectivul de învățare pe care elevii dumneavoastră vreți să-l atingă – solidaritate, responsabilitate față de mediu, implicare civică etc.
    • După ce stabiliți împreună cauza în care doriți să vă implicați, trebuie să vă stabiliți obiective clare ale campaniei – amenajarea unui spațiu, organizarea unei sărbători locale Zilele orașului meu, strângere de fonduri pentru adăpostul de câini comunitari etc. Este important să formulați explicit obiectivul astfel încât elevii să înțeleagă scopul demersului și să raporteze rezultatul final al campaniei la ceea ce v-ați propus inițial.
  2. Stabilirea persoanelor pe care le veți aborda prin campanie și realizarea planului de campanie:

Realizarea planului de campanie este strâns dependentă de cauza campaniei. În mod cert, în momentul în care stabiliți cu elevii cu dumneavoastră ce aveți de făcut pentru a vă atinge obiectivele, trebuie să identificați acele persoane relevante pentru campania dumneavoastră:

  • Cine ne poate ajuta să rezolvăm problema (directorul școlii, profesori, primar, consilieri locali etc)?
  • Pe cine din comunitate ne putem baza să ne sprijine campania? Cu cât suntem mai mulți, cu atât șansele de reușită sunt mai mari (elevi din celelalte clase, părinți, bunici, profesori, foști elevi etc).

Un schelet minim necesar pentru un plan de campanie are următoarele componente:

  • Realizarea unor materiale de comunicare: după ce ați stabilit obiectivul de campanie, trebuie să găsiți mesaje cheie care să vă comunice cauza. Împreună cu elevii dumneavoastră, realizați diferite materiale de campanie pentru a vă promova cauza – postere online, scurte filmulețe/montaje video, expoziție foto (poate chiar ca rezultat al unei campanii de tip Photo Voice). În funcție de publicul cărora materialele se adresează, veți stabili și modul în care acestea vor fi diseminate – online (pe un blog, pe o pagină de facebook dedicată campaniei/deja existente, printate și distribuite în comunitate etc);
  • Materiale explicative clare, realizate de elevii dumneavoastră. Pentru a avea cât mai mulți susținători/persoane alături de cauza identificată, este necesar un demers de explicare a lucrurilor pe care le susțineți. Materialele pot fi video, foto, text, desene – important este ca ele să fie realizate de elevii dumneavoastră. Indiferent de vârsta lor, pot crea conținuturi relevante și, cel mai important, vor simți că rezultatul campaniei li se datorează!
  • Cel puțin un eveniment public: orice campanie comunitară are drept obiectiv aducerea laolaltă a membrilor comunității. Fie că discutăm despre o întâlnire formală în care să invitați persoanele publice care pot rezolva problema/nevoia identificată de dumneavoastră, fie că este o întâlnire informală în care invitați membri ai comunității pentru a vă susține cauza, a organiza o zi a porților deschise/un eveniment de tipul expoziție Photo Voice/o piesă de teatru etc, este important să organizați cel puțin un eveniment public;
  • Evenimentul final: la finalul campaniei dumneavoastră, nu uitați să mulțumiți! Fie că o faceți printr-un material – video, foto etc, fie că o faceți în cadrul unui nou eveniment public, este important să mulțumiți tuturor pentru implicare și susținere!

ELEMENTE IMPORTANTE DE CARE TREBUIE SĂ ȚINEȚI CONT:

  1. În fiecare dintre etapele campaniei, elevii trebuie să învețe ceva:
    • În faza de planificare – trebuie să învețe că e nevoie de răbdare pentru a face bine;
    • În faza de realizare a materialelor – trebuie să învețe să se exprime cu grijă și atenție atunci când comunică unui public larg;
    • În faza de realizare a unor evenimente publice – trebuie să învețe să fie o bună „gazdă”: să zâmbească și să fie atenți la invitați;
    • În faza finală a campaniei – să nu uite să MULȚUMEASCĂ fiecărui om implicat în campanie.
  2. Uneori obiectivul campaniei nu este atins. Asta nu înseamnă că am greșit noi. Obiectivul nostru principal este să aducem oameni laolaltă. Simplul fapt că am avut o voce este în sine un câștig! Aceasta este o discuție pe care trebuie să o aveți cu elevii dumneavoastră încă de la stabilirea obiectivului campaniei.
  3. Lăsați elevii să creeze conținuturi, să comunice și să se implice în toate etapele campaniei! În acest fel vor simți că este demersul lor. Dumneavoastră coordonați-i, aveți grijă să respecte termenele și încurajați-i în fiecare dintre etape.
  4. Folosiți instrumentele digitale care sunt prezentate în fișele de activități din secțiunea Resurse a site-ului www.indreptardigital.ro. Există nenumărate forme de a fi convingători, dar cele mai la îndemână sunt acelea în care ne simțim confortabil. Fie că edităm fotografii, că realizăm scurte interviuri, facem postere sau scriem compuneri, absolut orice formă de comunicare este valoroasă. Explorați alături de elevii dumneavoastră acele instrumente care sunt pe placul lor.
  5. Nu uitați să acordați feedback în fiecare dintre etape, iar la final, după ce și ultimele mulțumiri au fost adresate, să aveți o discuție finală în care să obțineți dumneavoastră feedback-ul elevilor. Cum li s-a părut experiența? Ce ar face diferit la următoarea campanie? Ce li s-a plăcut cel mai dificil, dar ce le-a plăcut cel mai mult? Este un exercițiu de procesare necesar, din care elevii trebuie să știe ce pot face mai bine în viitor și, cel mai important, să înțeleagă cât de important este să își dedice timp și energie comunității lor.

 

Echipa Îndreptar Digital vă stă la dispoziție pentru a gândi și implementa împreună o campanie comunitară! Pentru a croi un plan de campanie special pentru clasa dumneavoastră, dați-ne de veste pe e-mailul irina.zamfirescu@techsoup.ro. Împreună putem face ca binele să fie în reflexul elevilor dumneavoastră!

 

Dacă alegeți ca elevii să prezinte proiectele, vă rugăm să fotografiați momentul prezentării (câteva fotografii pentru exemplificare). Imaginile realizate de dumneavoastră vor atesta implicarea în program.
Vă rugăm să păstrați materialele rezultate în urma exercițiului – fotografii, video-uri – realizate de dumneavoastră sau de elevi. Dorim să promovăm activitatea învățătorilor în cadrul proiectului Îndreptar Digital. Dacă întâmpinați probleme în realizarea exercițiului, vă rugăm să ne contactați pe adresa de e-mail: contact@indreptardigital.ro.
Descarcă material (PDF)

Pentru a le deschide instalează Adobe Reader

Formatul lor este A4, pentru a fi ușor de tipărit.