/ NOUTĂȚI / Ambasadori, Interviu

Sala de-acasă a învățătoarei Didina Botgros

Interviu din seria Povești ale Ambasadorilor Îndreptar Digital în sala de-acasă

Didina Botgros, cu o experiență de 41 de ani la catedră, în prezent învățător la Școala Gimnazială Sfânta Varvara Aninoasa, o comunitate de 5000 de locuitori din Hunedoara și ambasador Îndreptar Digital, ne povestește despre orele în sala de-acasă după prima săptămână de la suspendarea cursurilor alături de cei 15 elevi ai săi de clasa I.

Cum a fost să faceți trecerea de la catedră (și poate uneori online) la lecții exclusiv online? Cum au reacționat elevii (ce le place și ce nu)?

După o perioadă grea, în care am căutat să găsim cele mai bune soluţii, platforme şi materiale pentru școala online, totul mi se pare un vis!

Ce v-a motivat să continuați lecțiile la distanță?

M-a motivat în primul rând entuziasmul copiilor și nevoia lor de a mă simţi aproape.

Ce resurse / instrumente ați folosit și în funcție de ce le-ați ales?

Am început în primele zile comunicarea online cu părinţii şi elevii pe grupul clasei de pe Messenger. De fapt, acest grup al clasei de pe Facebook îl am de foarte mulţi ani. Am continuat comunicarea zilnică cu lecţii online folosind aplicaţia Zoom, pe care elevii mei şi-au instalat-o cu foarte mare uşurinţă pe telefoane, fără să folosească vreun tutorial. Am ales resurse, aplicaţii simple datorită faptului că lucrez cu clasa I şi am încercat să-mi creez propriile mele materiale folosind aplicaţiile cunoscute: Padlet, Wordwall, Wizer, Powtoon, Kahoot, Google Forms, Quizizz, cu teme atractive în Wordcloud, ChatterKids, Quik sau alte aplicaţii cunoscute de elevi.

Pe blogul clasei noastre am încărcat materiale şi am deschis un jurnal al clasei unde elevii şi părinţii îşi scriu impresiile şi părerile. Blogul clasei conține și numeroase jocuri și teste create pe conținuturi și unități de învățare. Le puteți consulta aici.

Ce anume din experiența de până acum v-a ajutat în această perioadă (la nivel de pregătire, dar și de motivație)?

Sunt un cadru didactic informat, zic eu, şi mi-a plăcut întotdeauna să experimentez noutăţile didactice din domeniul informaţional. Ceea ce am învăţat şi experimentat la clasă ca Ambasador Îndreptar Digital m-a ajutat foarte mult. Şi pe mine, dar şi pe elevii mei, care vin cu idei, crează şi experimentează aplicaţii noi, fără nicio greutate.

Ce v-a ajutat și ce provocări / probleme au apărut?

În această perioadă mă ajută experienţa la catedră de 41 de ani. Mă uimeşte acum, totuşi, avalanşa de soluţii, platforme, resurse pentru noi, cadrele didactice, lansată pe toate canalele media. Toată lumea vine cu idei, vine cu propuneri, cu tutoriale, cu aplicaţii……care ne sufocă. Accept noile provocări, dar mi se pare că am căzut dintr-o extremă în alta.

Aşa că, după o săptămână în care am fost bombardaţi din toate părţile de fel şi fel de soluţii pentru școala online, am decis să îmi continui lecţiile virtuale îmbinând utilul cu plăcutul, tradiţionalul cu modernul, după propriile mele puteri! Continui şi eu să învăţ, particip la webinarii, urmăresc tutoriale… mă documentez şi creez materiale pentru elevii mei.

Cum arată o zi de școală zilele acestea (ore, pauze, momente de relaxare)? Care este salutul de dimineață? ?

Programul unei zile de şcoală online fost stabilit de comun acord cu elevii şi părinţii încă din primele zile. Am înţeles cu toţii că trebuie să ne respectăm şi online, aşa cum ne respectăm şi în sala de clasă. Începem în fiecare dimineaţă întâlnirile online cu prezenţa şi un moment de muzică şi mişcare, care să ne binedispună!

Care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, 3 avantaje ale predării online? Dar 3 dezavantaje sau lucruri care vă lipsesc?

Ar fi fost mult mai bine dacă nu am fi fost în situaţia de faţă. Însă ca avantaje aș menționa faptul că folosim mai mult tehnologia, ceea ce place foarte mult elevilor. În plus, atât noi, cât și elevii ne familiarizăm cu noi resurse online, aplicaţii şi platforme educaţionale. Ca dezavantaje, este clar că transmitem şi simţim prea puţin emoţiile face -to-face și tuturor ne lipseşte agitaţia din sala de clasă, sunetul clopoţelului.

În acest proces, cum ați comunicat părinților pentru a primi sprijinul lor și cum li s-a părut propunerea de a muta lecțiile, pe cât posibil, în online?

Părinţii au fost la fel de încântaţi ca elevii. Nu ştiu cât va ţine această euforie, cert este că pentru a păstra un echilibru între activitatea online şi cea de lucru de acasă, caut să recomand copiilor şi altfel de activităţi şi teme (pictură, lucru manual, muzică şi mişcare, jocuri de interior şi multă lectură).

Cum țineți legătura cu cei care nu au acces la tehnologie?

Din păcate, am şi elevi care nu au acces la tehnologie, nu au acces la internet. Port convorbiri telefonice cu părinţii recomandându-le să continue activităţile de scris, citit şi socotit pe manuale şi caietele de lucru pe care le au acasă.

Ce vă propuneți să faceți în următoarea perioadă?

Dacă această perioadă se va prelungi, îmi propun să experimentez cu elevii şi alte platforme de învăţare. Mi-am creat clasa virtuală pe platforma Google Classroom şi mi-aş dori să lucrez cu elevii aici. Deocamdată consider că sunt prea mici, dar voi încerca. Am în vedere, pentru diversificarea activităţii, un proiect comun cu o altă clasă I din ţară, pentru colaborare şi împărtăşirea impresiilor pe teme de lucru stabilite de comun acord. Cred că astfel de activităţi i-ar motiva pe elevi să lucreze şi mai bine. Voi contacta cât de curând un coleg Ambasador Îndreptar Digital pentru a stabili detaliile.

Dacă ați avut vreun moment amuzant, distractiv, vreun proiect inedit pe care vreți să îl împărtășiți.

Copiii sunt imprevizibili! Mă uimesc în fiecare zi cu descoperirile lor, cu ideile şi lucrurile pe care le fac din proprie iniţiativă. Ceea ce mă încântă foarte mult este ajutorul pe care şi-l dau şi acum unii altora, la fel ca în sala de clasă.

Elevii au creat folosind aplicaţia Canva o copertă pentru Jurnalul clasei noastre. Am deschis votul folosind aplicaţia Tricider şi au dat dovadă de fairplay, acordându-şi vot unii altora.

Încercăm să imortalizăm toate activităţile noastre pe blogul clasei şi pe grupul clasei de pe Facebook.

Probabil petreceți foarte mult timp online pentru a vă planifica lecțiile și a căuta resurse. Cum aveți grijă să aveți și timp liber pentru dumneavoastră?

Da, am petrecut săptămâna trecută foarte mult timp online şi am obosit. Mi-am propus pentru următoarea săptămână un program al zilei diversificat, cu mai multă lectură şi mişcare. Sunt norocoasă… stau la casă şi am curte şi grădină mare.

Un gând pentru învățători și profesori.

Alte articole

Tehnologia de la A la (generația) Z

Irina Zamfirescu   Elevii noștri sunt parte din generația digitală, generația Z. O generație conectată permanent, care este la zi cu noile tehnologii de comunicare