Noi “aliați” ai spațiului public în Comuna Brazi, Prahova

Doamna învățătoare Mihaela Govor (Școala Gimnazială Negoiești Comuna Brazi) a încercat la clasă (clasa a IV-a) exercițiul Drumul spre școală. Cu telefonul mobil și atenție la spațiul public, elevii au exersat implicarea civică și, ulterior acestui exercițiu, au rămas vigilenți la tot ce nu este în regulă în comunitatea lor.

Intrigați și curioși despre cum telefonul mobil poate fi mai mult decât un instrument pentru distracție și socializare, elevii au “testat” cum telefonul mobil le-a stimulat responsabilitatea față de spațiul comun.

În ciuda faptului că doamna Govor nu a participat la sesiunile noastre, a utilizat resursele disponibile online și a pus în practică, pas cu pas, exercițiul. Și este dedicată ideei de a folosi tehnologia la clasă și pe mai departe.

  • Care au fost principalele motive pentru care ați ales să propuneți elevilor să folosească telefonul în cadrul unui exercițiu la clasă?

Trăim într-o eră computerizată. Copiii sunt pasionați de telefon mobil, tabletă de la vârste fragede. La început accesează programe fără să știe cum, dar prin încercări repetate, pe parcurs înțeleg ce și cum să folosească. Fiind clasa a IV-a și având în vedere volumul informațiilor, dar și numărul materiilor, am decis să îi ”transform” în ”DETECTIVI” de informații utile pentru materiile noastre. Predarea clasică îi plictisea (și pe ei, dar și pe mine), așa că trebuia intervenit.

  • Cum au primit elevii ideea de a folosi telefonul la școala, ca instrument de lucru, la indemnul doamnei invatatoare?

La început au fost sceptici deoarece nu credeau că se poate învăța ceva cu telefonul sau tableta. Ei știau să asculte muzică, să acceseze conturile de pe site-urile de socializare, să trimită mesaje sau să își sune părinții/prietenii. ”Cum să învățăm la geografie cu telefonul?”

  • I-ați rugat pe elevi să găsească lucruri în neregulă din spațiile publice și să le fotografieze. Cum credeți că acest exercițiu a consolidat educația civică?

Pe drumul spre școală au observat multe lucruri și mi-au cerut părerea în legătură cu acestea (E bine? E corect?). Mi-au spus de foarte multe ori ce văd (crengi rupte, sticle și hârtie aruncate, leagăne din parcuri lovite, cabluri căzute….) și și-au exprimat nemulțumirea, iar acum când văd un gest nepotrivit din partea cuiva iau atitudine (îi spun să ia hârtia să o arunce la coș, să nu rupă gardurile, crengile copacilor, să folosească obiectele din parc corect ș.a.). Au făcut și o ”petiție ”, pe care vor să o înainteze către conducerea comunei, cu toate neregulile întâlnite de ei. Împreună am realizat un filmuleț cu acestea. Am încrederea că vor deveni buni cetățeni.

  • Povestiți-ne un pic despre cum au primit elevii exercițiul si despre cum l-au făcut – daca au fost entuziasmați, ce anume le-a plăcut?

”Păi de ce nu ne-ți spus, doamna! Că am văzut multe!”

La lecția despre dragostea de țară am explicat cum putem să ne manifestăm acest sentiment. Elevii au înțeles că o putem face muncind pentru a contribui la bunăstarea noastră și a celor din jur, respectând pe ceilalți, păstrând mediul curat, ajutând , luând atitudine față de minciună, hoție, nedreptate, indolență.

Pe de altă parte când e vorba de ceva nereguli (indiferent unde) sunt drastici. Nu le-a scăpat nimic, începând de la cea mai mică gropiță sau pietricică, până la vârful copacului sau stâlpilor de iluminat. Nimic nu a rămas neanalizat.

   

  • De ce credeți ca este util sa folosiți tehnologia in lucrul cu elevii dumneavoastra?

Este viitorul. Nu trebuie să uităm cum a fost în trecut, dar e necesar să ne aliniem la prezent și viitor.

  • Lasați-ne un gand cu privire la demersul nostru – a crea exerciții utilizand tehnologia la clasa – daca este util, ce beneficii aduce elevilor etc.

Orice instrument folosit pentru învățare, orice metodă, tehnică nouă are alt impact asupra acesteia. Copiii devin părtași la propria formare, crește stima de sine, își dezvoltă creativitatea.

Sursă foto: arhiva personală a doamnei Mihaela Govor