Educație pentru o viață sănătoasă în mediul online

Cu toții ne dorim ca elevii noștri să fie în siguranță. Pentru asta, spre exemplu, din când în când discutăm despre regulile de circulație: le spunem că trebuie să traverseze doar pe culoarea verde sau doar pe trecerile de pietoni. Uneori le explicăm, poate, și despre importanța alimentației sănătoase sau despre efectele nocive ale sedentarității.

În același fel cineva trebuie să le povestească elevilor despre ce responsabilități au dacă au telefoane mobile sau dacă folosesc internetul. Poate părea prematur ca din clasele primare să le povestim despre plagiat, bullying sau despre timpul pe care trebuie să îl petreacă în fața unui dispozitiv digital. Dar, de fapt, așa cum îi învățăm să traverseze pe culoare verde a semaforului înainte de a pleca singuri pentru prima dată spre școală, la fel ar trebui discutate aceste lucruri înainte de a avea acces la un dispozitiv mobil.

Cu cât mai devreme deschidem acest subiect cu ei, cu atât mai mari sunt șansele ca ei să devină adulți responsabili și cu o atitudine critică în mediul online.

De ce, noi învățătorii?

Discuțiile despre comportamentele online trebuie asociate cu lecțiile de educație civică. În fapt, discutăm despre aceleași conținuturi – set de comportamente dezirabile în mediul online. Părinții nu sunt întotdeauna pregătiți să facă față provocărilor din mediul online, poate chiar ei sunt adulți cu un comportament nesănătos în mediul online sau pe dispozitivele mobile.

Un regulament școlar care să interzică accesul elevilor cu dispozitivele mobile digitale în incinta școlii nu poate rezolva problema. Elevii vor părăsi sala de clasă și se vor duce acasă unde au acces la aceste aparate. În aceste condiții, un regulament care să interzică accesul cu telefoanele mobile la clasă nu face decât să ignore o problemă care poate afecta atmosfera generală în sălile de clasă: accesul la rețelele de socializare sau grupuri de discuții online pot fi prilej de comportament de bullying online sau timpul nelimitat pe aceste dispozitive poate afecta timpul alocat temelor sau poate duce la oboseală accentuată a elevilor dumneavoastră.

Ce putem face?

Elevii au nevoie de sprijin în a înțelege cum trebuie să se comporte online. Acest sprijin nu poate veni decât din partea unui adult. Dumneavoastră, învățătoare/învățătorul lor, sunteți unul dintre adulții care pot avea un rol crucial în felul în care copiii se vor raporta la tehnologiile digitale.

Pentru a vă sprijini în aceste discuții, am redactat două materiale suport:

  1. Unul dedicat elevilor dumneavoastră – reguli cu privire la cât și cum să folosească telefonul mobil sau tableta, reguli de conduită în mediul online, pe rețelele de socializare;
  2. Un altul dedicat părinților elevilor dumneavoastră – informații și modalități în care pot sprijini și ei cauza comportamentului responsabil online al elevilor.

Pentru a accesa materialul dedicat elevilor dumneavoastră, click aici. Materialul poate fi printat și pus la avizierul clasei (poate chiar al școlii, dacă vi se pare util).

Pentru a accesa materialul dedicat părinților, click aici. Materialul poate fi printat și înmânat părinților în cadrul unei ședințe cu părinții.

Vă rugăm, dacă organizați ședințe cu părinții în care să discutați pe marginea materialelor propuse de noi, dați-ne de veste completând exercițiul Ghid de siguranță online – părinți și copii, în secțiunea Activități din contul dumneavoastră. Suntem curioși cum au primit părinții materialele propuse de noi!

(Sursă foto articol: www.freepik.com, created by Brgfx)

Fericirea în clasele primare

Ziua Internațională a Fericirii (20 martie) este un bun prilej să le vorbim copiilor despre solidaritate, familie sau grija pentru natură. Dreptul la fericire înseamnă să avem acces la toate […]

26 martie 2018
Editorial