005

Nume

005

Drumul spre școală

Pentru:

Clasa 0, Clasa 1, Clasa 2, Clasa 3, Clasa 4

3h

3h

Durată:

O oră în care va fi explicataă sarcina, minim două ore în care vor fi prezentate proiectele.

Necesar:

Smartphone/tablete (în cazul în care nu toți elevii dețin un telefon inteligent sau o tabletă, exercițiul poate fi gândit în grupuri).
Icon Exericitiu Video

TIP MATERIAL:

FOTO

OBIECTIVELE EXERCIȚIULUI

  • Folosirea fotografiei ca mijloc de exprimare a mesajelor (în acest caz – încercarea de a soluționa probleme din comunitate);
  • Implicare civică – elevii vor fi atenți la spațiul public și vor exersa implicarea în comunitate.

ETAPELE EXERCIȚIULUI

  • Explicarea unor noțiuni fundamentale, precum: spațiul public, simț civic, implicare cetățenească etc;
  • Explicare exercițiului concret pe care elevii vor trebui să-l facă;
  • Explicații tehnice cu privire la fotografie;
  • Prezentarea proiectului de către elevi;

1. DESPRE IMPLICARE CIVICĂ LA ORICE VÂRSTĂ

Înainte de a explica elevilor în ce constă exercițiul, trebuie să discutați cu ei despre spațiul public, implicare cetățenească. Puteți discuta despre spațiul public ca un spațiul al tuturor, de care trebuie cu toții să avem grijă. Responsabilitatea noastră, dincolo de a nu dăuna noi spațiului public (prin distrugerea mobilierului, aruncarea gunoiului pe jos etc), este de a încerca să îmbunătățim mediul înconjurător.

Explicați, pe scurt, rolul unui primar – omul care „îngrijește spațiul public” (adaptat la vârsta elevilor) și faptul că un primar are nevoie de sprijinul comunității (comunitatea fiind totalitatea oamenilor care locuiesc într-un sat/ comună/oraș) pentru a optimiza spațiul public.

Pentru că unui primar îi este greu să parcurgă fiecare dintre străzile unei comunități, este responsabilitatea noastră să îl ajutăm să identifice problemele din comunitate.

După ce explicați aceste noțiuni fundamentale, treceți la explicarea exercițiului.

  • Fiecare elev, în drumul lui spre casă va fi atent la spațiul public pe care îl parcurge.
  • Vor fi atenți la:
    • Trecerile de pietoni sunt marcate?
    • Bordurile sunt coborâte pentru a permite oamenilor în cărucior/persoanelor cu copii în căruț să coboare ușor în zona trecerilor de pietoni?
    • Există mașini parcate pe trotuar?
    • Sunt gropi în trotuar?
    • Există posibile obstacole pentru persoanele cu vederea slabă (crengi la nivel foarte jos, gropi periculoase, guri de canalizare fără capac etc)?
    • Există copaci uscați?
    • Există zone cu gunoaie în drumul lor?
    • Există vreun semafor care nu funcționează? (lista poate fi completată de dumneavoastră, în funcție de specificul local).
  • Elevii vor fotografia toate acele lucruri care lor li se pare că trebuie „reparate”.

ATENȚIE: avertizați elevii să fie atenți la drum, pozele să le facă doar în condiții de maximă siguranță!

  • După fiecare fotografie, elevii vor nota într-un carnețel/caiet adresele unde au fost făcute pozele.
  • Elevii vă vor transmite fotografiile, la o dată stabilită împreună. Înainte de a vă transmite fotografiile, elevii vor nota pe fiecare dintre fotografii adresa, folosind aplicația Photo Editor Aviary (gratuită). Vedeți mai jos explicații cu privire la aplicație.
  • La finalul exercițiului, teoretic, ar trebui să existe o hartă a zonelor care necesită intervenții din partea autorității publice. În mod ideal, această listă și aceste fotografii vor fi transmise în atenția autorităților locale (pentru a-i încuraja pe cei mici să fie cetățeni activiști, puteți crea chiar un eveniment în care să invitați o persoană din Primărie, iar elevii să prezinte problemele identificate de ei). Puteți atrage cât mai multe clase din școala dumneavoastră pentru a avea o imagine cât mai completă cu privire la problemele din comunitate.

2. PREGĂTIREA EXERCIȚIULUI

Aspectele tehnice:

  • Trebuie să vă asigurați că toți elevii știu să facă poze cu telefonul;
  • Rugați-i să se asigure că:
    • Au spațiu în telefon: ulterior fotografierii, să se uite dacă aceasta a rămas salvată.
    • Lentila este curată: calitatea pozei poate fi afectată de eventuale pete.
    • Explicați-le că pot face mai multe fotografii, să aleagă dintre ele pe aceea pe care o consideră cea mai potrivită pentru exercițiu.

3. PHOTO EDITOR AVIARY

Aplicația este gratuită și disponibilă în Google Play/ App Store. Apăsați pe Play Store/Google Play – căutați acest simbol pe telefonul dumneavoastră:

În secțiunea „caută/search”, tastați: ”Photo Editor Aviary” – aceasta este imaginea aplicației. Apăsați pe Instalați/Install.

După ce instalați aplicația, deschideți și vă va apărea un ecran în care sunt listate toate fotografiile pe care le aveți în telefon:

Elevii vor selecta fiecare dintre fotografii, pe rând. După selectarea unei fotografii, le va apărea un ecran de unde pot selecta mai multe opțiuni (în partea de jos a imaginii):

Apăsați pe iconița A: Apoi tastați textul pe care doriți să îl aplicați pe fotografie (în cazul nostru, adresa la care a fost făcută poza).

După ce terminați de tastat textul, apăsați pe Done.

Din colțul din dreapta al chenarului, ținând apăsat pe cercul gri (indicat și de săgeată în imaginea de mai jos) în care este textul puteți mări textul, iar dacă apăsați pe chenar și îl trageți pe ecran, puteți modifica locul în care este textul.

Când textul este unde vă doriți și la dimensiunea dorită, apăsați pe Apply (colțul din dreapta sus).
Pentru a analiza proiectul, apăsați pe Done (colțul din dreapta sus). Fotografia va fi salvată automat în telefonul dumneavoastră, în secțiunea Imagini.

4. PREZENTAREA PROIECTELOR

Soluții tehnice pentru ca elevii să vă transmită fotografiile: e-mail/WhatsApp/chat facebook/ conectarea telefoanelor la calculatoarele școlii și salvarea pozelor;

Dacă școala dumneavoastră are videoproiector, ideal ar să proiectați toate fotografiile făcute de elevi, iar elevii să explice fiecare dintre problemele identificate de ei.

Nu vă sfătuim să faceți acest exercițiu sub formă unei competiții – mai ales dacă acest exercițiu este printre primele exerciții prin care familiarizați copii cu utilizarea telefonului în scop educativ.

Dacă alegeți ca elevii să prezinte proiectele, vă rugăm să fotografiați momentul prezentării (câteva fotografii pentru exemplificare). Imaginile realizate de dumneavoastră vor atesta implicarea în program.
Vă rugăm să păstrați materialele rezultate în urma exercițiului - fotografii, video-uri - realizate de dumneavoastră sau de elevi. Dorim să promovăm activitatea învățătorilor în cadrul proiectului Îndreptar Digital. Dacă întâmpinați probleme în realizarea exercițiului, vă rugăm să ne contactați pe adresa de e-mail: contact@indreptardigital.ro.
Descarcă material (PDF)

Pentru a le deschide instalează Adobe Reader

Formatul lor este A4, pentru a fi ușor de tipărit.