Codare încă din clasele primare

Interviu: doamna învățătoare Didina Botgros, Școala Gimnazială Sfânta Varvara, Aninoasa, Hunedoara

Doamna învățătoare Didina Botgros a transformat utilizarea tehnologiei digitale într-o rutină în clasa domniei sale. A experimentat chiar și platforma Scratch, introducând astfel elevii în universul codării.

(Sursă foto: arhiva foto a programului Îndreptar Digital)

  • Care au fost principalele motive pentru care ați ales să propuneți elevilor să se implice în Hour of Code?

Sunt conştientă că utilizarea tehnologiei în activitatea proprie cu elevii, la clasă, va avea un impact pozitiv atât în procesul învățării și evaluării, cât și în motivarea elevilor pentru a-și îmbogăți permanent modalitățile de învățare. Pentru că la această vârstă (clasa a IV-a) elevii sunt pasionaţi de jocuri, am încercat să le demonstrez şi să îi conving că îşi pot crea singuri jocuri, pot să învețe să programeze elementele jocului sau interacțiunea dintre ele.

  • Cum au primit elevii ideea de a „programa”, de a folosi calculatorul la clasă?

Pentru elevii mei folosirea calculatorului la clasă, în timpul orelor este ceva firesc. Clasa noastră are în dotare videoproiector, laptop, 14 calculatoare câştigate prin proiecte de la Asociaţia Ateliere fără frontiere. Folosim manualele digitale, folosim internetul pentru căutare de informaţii, realizăm materiale folosind resurse web2.0, ne jucăm la calculator şi învăţăm.

  • Ce abilități credeți că au dezvoltat copii în cadrul exercițiul?

În cadrul acestor exerciţii de programare pe care le desfăşurăm destul de des, nu numai în cadrul campaniei Hour of Code, am încurajat accesul sporit la educație tehnologică a tuturor elevilor (şi a celor care nu au acasă un calculator sau un telefon) și dobândirea de competențe digitale, dar și crearea de oportunități de dezvoltare personală și încurajarea tinerilor în a fi competitivi și mai pregătiți pentru piața muncii. Le-am demonstrat că nu este atât de greu să înveţe noţiuni de programare şi i-am încurajat să îmbrăţişeze în viitor o carieră în informatică.

  • Povestiți-ne un pic despre cum au primit elevii exercitiul si despre cum l-au făcut – daca au fost entuziasmați, ce anume le-a plăcut?

Chiar dacă am început exerciţiul cu tutoriale simple, elevilor le-a plăcut foarte mult şi au fost atraşi de tutorialul de programare „Minecraft”. Au parcurs pas cu pas fiecare etapă, au vizionat filmuleţele şi au avut la sfârşit satisfacţia muncii implinite: Diploma Hour of Code.

  • De ce credeti ca este util sa folosiți tehnologia in lucrul cu elevii dumneavoastra?

Pentru aceşti elevi digitali nativ, tehnologia aduce un plus valoare educaţiei dacă este folosită cu măsură şi eficienţă. Tehnologia susține procesul de învățare, dacă este folosită nu pentru a livra răspunsuri, ci pentru a stimula gândirea logică, pentru a permite accesul facil la resurse și opinii diferite, nu la soluții gata ambalate. Folosirea tehnologiei şi a internetului conduce la:

– o mai bună înțelegere a informațiilor, prin oferirea de exemple, video, demonstrații

– lecțiile sunt mai interesante dacă vin împreună cu obiecte și acțiuni care le plac elevilor (tablete, laptopuri, smartphones), elevii sunt mai atenți la un video sau o prezentare dinamică decât la discursul unui profesor

– elevii nu se plictisesc, au mereu ceva de făcut, trebuie să dea click, să caute, să filtreze informații.

Chiar şi evaluările sunt mai atractive dacă folosim aplicaţii digitale. Elevilor mei le place foarte mult platforma Kahoot şi îmi cer ei să o folosim pentru verificare.

  • Lasati-ne un gand cu privire la demersul nostru – a crea exercitii utilizand tehnologia la clasa – daca este util, ce beneficii aduce elevilor etc.

Am participat cu deosebit interes la cursul organizat de dumneavoastră şi vă admir demersul de a ne învăţa cum să-i învăţăm pe elevii nostri să utilizeze tehnologia în învăţare.

Pentru că sunt conştiincioasă din fire, mi-am revăzut notiţele de la curs şi le-am prezentat elevilor mei noile aplicaţii. Au fost foarte încântaţi mai ales că o zi pe saptamână aduc la şcoală telefoanele sau tabletele şi realizăm proiecte frumoase. Chiar zilele acestea, când am primit premiul oferit de Digitaliada – o tabletă, i-am învăţat să folosească aplicaţiile Quik şi Stop Motion, aplicaţii pe care le vom folosi în cadrul proiectelor viitoare.

Voi continua cu acelaşi entuziasm poate şi pentru că tehnologia a devenit o pasiune pentru mine, dar şi pentru că elevii mei lucrează cu interes şi cu plăcere atunci când folosim în cadrul orelor resurse digitale.

Clasa Boboceilor – digitalizare încă din clasa întâi

Interviu: domnul director Marian Cîrlig, învățător la Școala Gimnazială Dimitrie Ion Ghica, Radovanu, Călărași.  Dincolo de faptul că Boboceii folosesc tehnologia digitală la fel de frecvent precum folosesc manualele, domnul […]

15 februarie 2018
Interviu Știri